5 vinkkiä rekrytoijalle

Terveisiä entiseltä aktiiviselta työnhakijalta, nykyiseltä digimarkkinoinnin asiantuntijalta. Viimeisen kolmen vuoden aikana olen ollut työttömänä työnhakijana kolme eri kertaa, joten työpaikkailmoitukset ja hakuprosessit ovat tulleet erittäin tutuiksi. Nykyään autan työssäni suurissa määrin rekrytoivia yrityksiä. Omakohtaisten havaintojeni pohjalta – niin työnhakijana, kuin rekrymainonnan toteuttajana – kokosin tämän viiden kohdan vinkkilistan.

1. Tee työpaikkailmoituksestasi mahdollisimman kuvaava

Vastaatko ilmoituksessa ainakin seuraaviin kysymyksiin: määrä-/kokoaikainen, etätyömahdollisuus, palkkaus, milloin työ alkaa, milloin hakuaika päättyy. Yhteystiedot keneltä voi kysyä lisää ja milloin sopii soittaa. Tärkeää on kertoa omien tarpeidenne lisäksi myös siitä, mitä voitte tarjota työntekijälle vastineeksi. Kerro eduista, työn joustavuudesta, työkavereista – nämä ovat tärkeitä asioita! Pelkkä palkka ei ole enää yksittäinen merkittävä tekijä työnhaussa.

2. Mieti ideaali hakija ja mistä hänet tavoittaa

Millaista osaamista haluatte? Määrittele profiili. Vältä korneja ilmaisuja ilmoituksessa, kuten ”näköalapaikka” ja ”huipputyyppi saa paikan”. Ne voivat kääntyä ilmoitustanne vastaan. Pohdi sen sijaan mitä huipputyyppi teille tarkoittaa.

Mieti myös mistä uinuvat osaajat, niin sanotusti passiiviset työntekijät tavoittaa. Ne ihmiset, jotka ovat jo töissä eivätkä aktiivisesti hae uutta paikkaa työnhakualustoilta.

Digimarkkinoinnin avulla löydätte tekijöitä vastaavat oikeat kanavat ja markkinointiviestit. Esimerkiksi LinkedInissä kohdistusta voi tehdä senioriteetin, nykyisen työnimikkeen ja kokemusvuosien perusteella. Muista myös, että syrjiminen esimerkiksi iän ja sukupuolen perusteella on kiellettyä työnhaussa.

3. Poista esteet hakemiselle

Vaatiiko hakuprosessinne tuhottomasti työtä hakijalta? Pitääkö työhistoria kirjoittaa cv:n lisäksi erikseen ja päivämäärän tarkkuudella järjestelmääsi? Nämä voivat karkottaa hakijoita, etenkin niitä, jotka ovat jo töissä eivätkä ole aktiivisia työnhakijoita. Tee hakemisesta mahdollisimman helppoa ja pidä hakuprosessisi hakijan ajan arvoisena!

4. Erotu, erotu, erotu!

Voisiko tiiminne tehdä hakua tukemaan esimerkiksi lyhyen videon, jossa kerrotte työpaikasta ja itsestänne työkavereina? Kuva tunnetusti kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, ja video sitäkin enemmän! Lyhytkin video voi innostaa hakemaan paikkaa, kun hakija näkee oikeita henkilöitä firman takana ja aitoa tunnelmaa työyhteisönne ilmapiiristä. Erottautumiseen panostamista kannattaa suosia etenkin silloin, kun työnhakijat ovat kiven alla.

5. Rekrytointi on vain jäävuoren huippu työnantajamielikuvastanne

Rekrytointiin vaikuttaa yrityksen työnantajamielikuva ja millaista viestintää teette. Hakijat tutkivat usein vähintäänkin nettisivunne, some-kanavanne sisällön ja taloustiedot. Jos etsitte esimerkiksi dynaamista modernia myyjää ja omat nettisivunne ovat erittäin vanhat ja käytettävyydeltään huonot, millaisen kuvan se antaa yrityksestänne? Jos yrityksenne viestinnässä on puutteita, voi se vaikuttaa negatiivisesti hakijamääriin. Rekrytointi on hyvä nähdä tietynlaisena työnantajamielikuvanne totuudenhetkenä ja välietappina jatkuvan kehittämisen tiellä. Pitkäjänteinen työ konkretisoituu aina rekrytointiin ja hakijamääriin.

Muistakaa siis panostaa työnantajamielikuvan kehittämiseen jatkuvasti tuottamalla esimerkiksi erilaisia sisältöjä työyhteisöstänne. Ja ennen kaikkea, muistakaa myös jakaa näitä sisältöjä!

Teksti: Hanna Korf

Hanna Korf

asiantuntija, digimarkkinointi
044 772 1012
hanna.korf@kalevamedia.fi

Onko osaajien tavoittaminen vaikeaa? Autamme mielellämme rekrytointiviestin kirkastamisessa ja sen nostamisessa oikeisiin kanaviin.

Katso lisää ja innostu