Ooksä skenes ines?

Usein uutisointi TikTokiin liittyen keskittyy sovelluksen koukuttavuuteen tai erilaisiin tietoturvariskeihin. Molemmat näistä aihepiireistä ovat relevantteja ja ylipäätään keskustelu on aina hyvästä. Vaikka tämän vielä suhteellisen uuden kanavan ympärillä pyöriikin paljon asenteita ja olettamuksia, täytyy meidän kuitenkin pystyä myöntämään se, että TikTok on ottanut paikkansa somealustojen joukosta, eikä sitä kannata missään nimessä aliarvioida.

Algoritmi tosiaan koukuttaa. Se tuo sinulle eteesi mielekästä sisältöä loputtomasti. Olit sitten kiinnostunut Golden Globe juoruista, 3D tulostamisesta tai presidentinvaaleista. Kaikkea löytyy! Välillä sitä oikein huomaa pudonneensa kanin koloon, jossa seuraa kiehtoutuneena videota, missä huulilta luetaan Selena Gomezin supatusta Taylor Swiftin kanssa. Mutta miksi millään tällä on merkitystä?

48 % 13-29- vuotiaista nuorista kertoo etsivänsä tietoa sosiaalisesta mediasta Suomessa.

Kantarin tekemän Uutisten viikon tutkimuksen mukaan Tiktok on noussut ensimmäistä kertaa nuorten tärkeimmäksi uutiskanavaksi, ohittaen aikaisempien vuosien ykkösen eli iltapäivälehtien verkkosivut. Tähän voikin trendikkäästi todeta – onko se uhka vai mahdollisuus? Tiedon etsiminen vaihtelee kevyemmistä aiheista kuten ”kuinka keittää perunat” vakavampiinkin aiheisiin ”ketä äänestän presidentiksi?”. Juuri tästä syystä TikTokia ei kannatakaan enää aliarvioida.

MTV uutisoi tammikuun puolessa välissä, että nuorisoalan kattojärjestön järjestämien varjovaalien mukaan 21,5 % nuorista kannattaa Stubbia ja Halla-Ahon kannatus jäi vain hitusen Stubbista – hänen kannatusprosenttinsa oli 20, 8%. Molemmat presidenttiehdokkaista ovat ilmaisseet julkisuuteen oman huolensa TikTokin tietoturva-asioista, mutta heiltä molemmilta löytyy TikTokista omat henkilökohtaiset vahvistetut tilinsä. Uskon, että kannatusprosentit ovat seurausta juuri tästä vaikuttamisesta ja siitä, että he ovat läsnä tällä nuorten ja aikuisten suosimalla somealustalla.

Kun kirjoitat TikTokin hakukenttään ”äänestäminen presidentinvaaleissa” saat satoja videoita, joissa ehdokkaamme kertovat omista ideologioistaan ja jakavat ajatuksiaan polttavista puheenaiheista. Helsingin Sanomat, Yle, Mtv3, Iltalehti ym. uutismediat jakavat tekemiänsä haastatteluja tai otteita paneelikeskusteluista TikTokiin käyttäjien tutustuttavaksi.

”Huomaan itsekin laiskistuneeni vaalien seuraamisessa niin, että jos tiedän Ylen järjestäneen paneelikeskustelun, menen ensimmäisenä etsimään siitä pätkiä TikTokin puolelta. Saan sieltä parhaat palat.”

Tulevina viikkoina odotettavissa onkin lyhytvideoita erityisesti Haavistosta ja Stubbista!

Kyse on siis parhaiden palojen jakamisesta. Kenen kakku on buffassa tarjolla ja kenen jäi Tupperwaressa kellarin portaille? Nyt näitä niin sanottuja juhlia juhlitaan TikTokin puolella ja on sääli, jos sinun äänesi ja yrityksesi viesti ei pääse niihin osallistumaan. Kaikki ovat nimittäin tervetulleita ja näistä bileistä voi alkaa ihan uusia tarinoita! FOMO on aiheellista.

Teksti: Rosa Kaakkurivaara
Asiakkuuspäällikkö, Kolmas Polvi

Rosa Kaakkurivaara

asiakkuuspäällikkö, Kolmas Polvi Oy
044 799 5740
rosa.kaakkurivaara@kalevamedia.fi

Rosa on Kokkolassa asuva, Rovaniemellä taiteita opiskellut lappilaisen rehdillä huumorilla varustettu läppäkone, sekä aktiivinen TikTokkaaja niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Aiempi työkokemus sosiaalisen median tuottajana on kartuttanut ymmärrystä eri alustojen ongelmista ja hyödyistä myös asiakkaan näkökulmasta.

Me tunnemme pohjoisen. Osaamme auttaa, kun yrityksesi haluaa tavoittaa seikkailijat, vastuunkantajat ja uteliaat. Vastuulliset ja valveutuneet. Pohjoisen ihmiset.

Katso lisää ja innostu