TikTok – turhaa hetkutusta vai kaivattua ketkutusta?

On vuosi 2018 ja valtakunnassa kaikki hyvin. Facebookin Marketissa käydään ahkerasti kauppaa. Ilmoilla kaikuvat ”yv”, ”av” ja ”mmm”. Vanha luokkakaveri on osallistunut sekatavarakaupan arvontaan voittaakseen pallogrillin ja täti jakaa omalla sivullaan kuvan ruusuista ja toivottaa ihanaa nimipäivää kaikille Suloille. Etusivulla näet myös videon, jossa joku tekee flipflopit kuumaliimasta. Arki niin sanotusti rullaa ja kaikki on selkeää. Etäältä kuuluu kuitenkin kumma musiikin jytke, joka pikkuhiljaa voimistuu. Sieltä saapuu ihan uusi oma maailmansa, TikTok.

Digi on kaikkialla ja lähes kaikki ovat digissä

Aluksi TikTok vaikutti vain kotirauhaa rikkovalta levottomalta naapurilta, mutta tässä vaiheessa voimme jo todeta, että itseasiassa se onkin jotain mitä me olemme pidemmän aikaa kaivanneet. Instagramissa ja Facebookissa jaamme elämän kohokohtia ja kauniita otoksia auringonlaskuista kesäilloissa. TikTok kuitenkin näyttää auringonlaskun lisäksi hauskalla tavalla myös tilanteen arkisen puolen – sietämättömän määrän hyttysiä, ja jo valmiiksi punertavassa kajastuksessa helottavat auringossa palaneet lomalaisen kasvot.

TikTok on alustana rehellinen ja aito kanava

Pitkälle mietityt ja suunnitellut mainosvideot eivät ole se käyttäjiä kiinnostava asia. TikTokissa kerrotaan tarinoita yrityksessä työskentelevien äänellä ja syvennetään ihmisten käsitystä siitä, ketä me olemme. Ajatus on samaan aikaan kiehtova ja pelottava, mutta ennen kaikkea se tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Se on yrityksille luonteva ympäristö esimerkiksi työnantajamielikuvan kehittämistä ajatellen. Lyhyillä videoilla kerrot yhteishengestä ja työpaikkanne hyvästä meiningistä tehokkaasti ja aidosti. Eikö olisi ihanaa, jos tulevaisuuden työntekijäsi olisivat jo ikään kuin tuttuja teidän kanssanne ja saisitte myös ulospäin viestittyä niistä kilpailuetutekijöistä mitä henkilöstönne eteen teette.

Suomalaiset TikTok käyttäjät vuorovaikuttavat tutkitusti enemmän yritysten kanssa, kuin muut sosiaalisen median käyttäjät. He tykkäävät ja kommentoivat todennäköisemmin yritysten julkaisuihin ja ottavat heidän tilinsä seurantaan. Käyttäjiä kiinnostaa päästä ns. kulissien taakse ja tutustua yritykseen uudessa ympäristössä. Joka kolmas TikTok käyttäjä on myös ostanut jonkun tuotteen sen takia, että vaikuttaja tai julkisuuden henkilö on sitä suositellut. Mahdollisuuksia on siis moneen!

Kenestä ja mistä vaan voi tulla viraalihitti

Tällä uudella sosiaalisen median kanavalla voit siis kertoa luontevasti ketä juuri te olette ja millaisia palveluita tarjoatte. Se taas kasvattaa yrityksenne tunnettuutta. TikTokia käyttää tällä hetkellä yli 1,6 miljoonaa suomalaista ja me Kaleva Medialla haluamme kannustaa kaikkia yrityksiä ottamaan tämän uuden kanavan haltuun. Siellä menestys ei ole seuraajamääristä tai oikeista hashtageista kiinni, vaan jos sisältö on hyvää ja kiinnostavaa, voi kenestä vain tulla viraalihitti! Kiehtovaa, eikö?

Mitä ottaa huomioon, jos harkitsee yritystilin perustamista TikTokkiin?

Sisällön kuvaamisen ja julkaisun jälkeen merkityksellisin työ vasta alkaa. Kuten jo aiemmin mainitsin, erityisesti Suomessa TikTok käyttäjät vuorovaikuttavat paljon yritysten kanssa. Tämän takia yrityksellä pitää olla aktiivinen ote tilinsä seurantaan ja julkaisuissaan tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Myös negatiivisiin kommentteihin pitää olla valmiutta ja rohkeutta vastata. TikTokissa toimiminen vaatii yritykseltä siis sitoutumista, aktiivisuutta, ja vuorovaikutusta seuraajiinsa.

Relevanttius, trendit ja ajankohtaisuus. Aivan kuten työpaikan kahvipöytäkeskustelutkin pyörivät ajankohtaisten uutisten ympärillä, myös TikTokissa eletään omaa ajankohtaisten trendien maailmaa – toki myös globaalit ilmiöt puhututtavat. TikTok-sisällöt menestyvät parhaiten, kun ne ovat jotain/kaikkea edellä mainituista. Jos TikTokissa haluaa menestyä, täytyy olla kiinnostunut siitä, mitä tässä hetkessä tapahtuu (niin maailmassa, kuin itse TikTokissa).

Uskallusta ja heittäytymiskykyä. Yritystilin käyttäjän ja julkaisuihin osallistuvien henkilöiden ei tarvitse olla super-somettajia tai oman elämänsä influencereita, mutta teillä tulee olla jokin käsitys sosiaalisesta mediasta ja mieluiten halu ja valmius heittäytyä. Pitää olla uskallusta riisua tietynlainen ”työminä” pois. Kun teet TikTokia, et ole katselijoille pelkästään yrityksesi edustaja, vaan ihan aito, oikea ihminen. Jos yrityskulttuurinne tukee heittäytymistä ja kokeiluja, se auttaa paljon.

Resurssit. Tekeminen on hyvä vastuuttaa muutamalle avainhenkilölle, mutta parasta on, jos koko tiimin saisi mukaan. Tällöin saadaan monipuolisuutta kuvauksiin, kun kameran edessä näkyy eri henkilöitä. Tekemiseen täytyy antaa myös konkreettisia työkaluja ja luottamusta: kun annetaan aikaa sisältöjen tuottamiseen ja koko organisaatio uskoo, ettei tehdä vaan jotain somehassuttelua vaan nähdään tekemisessä oikeasti potentiaalia, se taas edelleen ruokkii luovuutta ja vaikuttaa parempaan menestykseen.

PS. Jos mielenkiintosi heräsi ja haluat lisää käytännön oppeja, järjestämme 24.10. TikTok työpajan Torniossa. Puolen päivän kestoisen maksuttoman työpajan tarkoituksena on tutustuttaa yritykset tähän energiseen kanavaan esimerkkien avulla. Tutustu tapahtuman sisältöön enemmän täältä. Tervetuloa mukaan!

Teksti: Rosa Kaakkurivaara

Rosa Kaakkurivaara

asiakkuuspäällikkö, Kolmas Polvi Oy
044 799 5740
rosa.kaakkurivaara@kalevamedia.fi

Rosa on Kokkolassa asuva, Rovaniemellä taiteita opiskellut lappilaisen rehdillä huumorilla varustettu läppäkone, sekä aktiivinen TikTokkaaja niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Aiempi työkokemus sosiaalisen median tuottajana on kartuttanut ymmärrystä eri alustojen ongelmista ja hyödyistä myös asiakkaan näkökulmasta. Nykyään Rosa toimii digitaalisen markkinoinnin myyntipäällikkönä. Asiakkaille pidettävät käytännönläheiset workshopit ovat työssä mieluisinta.

Rosa ja yli 120 muuta kasvun rakentajaamme auttavat pohjoisen yrityksiä kasvamaan markkinoinnin keinoin ihmis- ja paikallisymmärrystä hyödyntäen. Ota yhteyttä, mikäli haluat liiketoimintasi kasvu-uralle.

Katso lisää ja innostu