Pienikin voi pärjätä – Silmien Klinikka astui rohkeasti yrityskentälle maailman-tilanteesta huolimatta
”Me haluamme tarjota maailman parasta silmälääkäripalvelua!”
”Me haluamme tarjota maailman parasta silmälääkäripalvelua!”
Silmien Klinikka on toukokuussa 2021 Oulun keskustaan avattu pieni, palveleva silmäsairaala. Sen pääasiallinen tarkoitus on tuottaa ensiluokkaista, asiakaslähtöistä ja korkeat standardit täyttävää palvelua. Tarjontaan kuuluvat muun muassa päivystys, leikkaukset ja näöntarkastukset. Silmien Klinikan perustivat silmäkirurgi Ossi Kaijanen, apunaan Mira Huttunen ja Miika Salonius.
Silmäkirurgi Ossi Kaijanen voi olla monille jo tuttu näky. Ossi on esiintynyt yrityksen keulahahmona useissa mainoksissa. Kuva: Silmien Klinikka.
Keväällä 2021, pandemian keskellä Oulun keskustaan perustettiin uusi silmälääkärikeskus Silmien Klinikka. Yrityksen perustajat Ossi Kaijanen, Mira Huttunen ja Miika Salonius saivat ajatuksen Silmien klinikasta työskennellessään vielä eri yritysten palveluksessa. Ajatuksena oli halu tarjota asiakkaille korkealaatuista, paikallista ja ennen kaikkea asiakaslähtöistä palvelua. Kolmikko näki markkinaraon hiotulle palvelukonseptille ja niin Silmien Klinikka otti ensiaskeleensa kilpaillulla yrityskentällä.
Heti alkuun tarvittiin tehokasta markkinointia. Miten saada näkyvyyttä suurten ja tunnettujen kilpailijoiden valtaamilla markkinoilla? Mitkä olisivat juuri Silmien Klinikalle parhaiten sopivat markkinoinnin keinot ja kuinka korostaa yrityksen kilpailuvaltteja? Tarvittiin ammattilaisen apua ja niin Silmien Klinikka otti yhteyttä Kaleva Mediaan.
”Joskus ajattelin, että voisin opetella tekemään Google-mainontaa itsekin, mutta nyt olen sitä mieltä, että en kyllä varmasti opettele, kun tämä menee niin helposti näin. Parempi, että sen tekee joku, joka osaa asiansa hyvin.”
MIRA HUTTUNEN – SILMIEN KLINIKKA
Paikallisella ja palvelevalla Silmien Klinikalla on selkeä ja tavoittelemisen arvoinen visio: halutaan tarjota maailman parasta silmälääkäripalvelua. Kuva: Silmien Klinikka.
Yhteistyö aloitettiin pohtimalla tavoitteita ja suuntaviivoja. Kun kyseessä oli täysin uusi yritys kilpaillulla alalla, oli päätavoitteena saada etenkin paikalliset, potentiaaliset asiakkaat löytämään Silmien Klinikan pariin. Kun marssijärjestys oli määritetty Kaleva Median ammattilaisten kanssa, aloitettiin markkinointi kokeilemalla printti- ja bannerimainontaa muun muassa Forum24:ssä sekä Kalevassa.
Massamedia tuntui sopivalta ratkaisulta, sillä se tavoittaa laajasti eri ikäryhmien edustajia ja ostovoimaisia kuluttajia. Pian testiin otettiin myös Googlen banneri- ja hakusanamainonta, joihin panostettiin rahallisesti aluksi vähemmän. Niiden huomattiin kuitenkin toimivan erinomaisesti ja vaikutusten olevan välittömiä, joten ne valittiin pian pääasiallisiksi markkinoinnin keinoiksi.
Mainosmateriaalin tuottaa enimmäkseen Silmien Klinikan graafikko sekä osittain Huttunen itse. Suuri osa ideoista on lähtöisin Silmien Klinikalta ja Kaleva Media on puolestaan apuna sparraamassa niitä ja vastaa lopullisesta tuotannosta. Mainoksissa on esiintynyt silmäkirurgi Ossi Kaijanen itse ja niissä on ollut tarjouksia esimerkiksi silmien leikkauksen esitutkimuksesta.
Lähtökohtana inhimillisyys. Yrityksen tarina on saanut alkunsa halusta palvella asiakkaita asiakaslähtöisyyttä ja korkeita laatustandardeja vaalien. Kuva: Silmien Klinikka.
Tulokset ovat olleet lähes kirjaimellisesti silmiä hiveleviä; näkyvyyden ja tunnettuuden kannalta tavoitteisiin on päästy hienosti. Yrityksen oltua vasta viisi kuukautta toiminnassa on tavoiteltu asiakasmääräkin ylittynyt puolella. Niin sanottuja Walk In -asiakkaita on yhä enenevässä määrin.
– He ovat saattaneet nähdä Ossin kuvan ja löytävät meille, vaikka toimipisteemme ei edes sijaitse katutasossa, Huttunen kertoo. Tätä tukevat vastaukset, joita henkilökunta on saanut kysellessään asiakkailta, miten he löysivät Silmien Klinikan – mainonnan kautta.
Kesällä 2021 Silmien Klinikalle kerrottiin, että heinäkuussa on aina hyvin vaikeaa löytää palvelevaa silmälääkäriä. Asiakkaat toivoivat Silmien Klinikan pitävän ovensa auki myös heinäkuun. Toivetta haluttiin kuunnella ja suosittu lomakuukausi päätettiin pysyä auki. Tieto heinäkuun aukiolosta piti saada pian julki ja Huttunen otti heti yhteyttä Kaleva Median yhteyshenkilöön. Nopea reagointi mahdollisti tiedon leviämisen ja vaikutukset olivat satumaisia; potilasvirtaa tuli monista eri lähteistä ja asiakasmäärät olivat valtaisia.
Myös yhteyshenkilön kanssa toimiminen on Huttusella positiivisena mielessä.
– Hän toimii hyvin asiakaslähtöisesti. Pidän siitä, että hän soittelee usein ja vastaa aina kysymyksiin. Kommunikointi on todella helppoa ja mukavaa. Kävin myös Kaleva Median toimistolla ja upeiden tilojen lisäksi siellä oli erittäin hyvä meininki.
Tulevaisuudessakin Kaleva Media saa olla pienen mutta ensiluokkaisen silmälääkärikeskuksen mukana; ensivuodelle on omat suuntaviivansa ja tavoitteensa markkinoinnin suhteen. Silmien Klinikkaa ohjaa luja usko omaan tekemiseen ja upeaan palvelukonseptiin. Tämä näkyy eritoten pelkkänä positiivisena asiakaspalautteena ja 100%:n asiakastyytyväisyytenä.
Huttunen kiteyttää suurimman tavoitteen: ”Me haluamme tarjota kaikille asiakkaille maailman parasta silmälääkäripalvelua!”
”Valitsimme Kaleva Median, sillä ensinnäkin arvomme kohtaavat. Kaleva Media on paikallinen toimija ja haluaa tukea pohjoista kasvua – se on meillekin tärkeää. Myös entuudestaan tutut ihmiset ja Kaleva Median suhtautuminen meihin lisäsi luottamusta. Heillä oli jotain, mitä kilpailijoilta puuttui; he huomioivat meidät, vaikka olemme pieni ja tuore yritys. Meitä kuunneltiin ja ymmärrettiin ja meille tarjottiin sopivia ratkaisuja.”
Mira Huttunen – Hallintojohtaja, Silmien Klinikka
Hakusanamainonnalla varmistat palveluidesi löydettävyyden Googlen hakutuloksissa ja tavoitat ostoaikeissa olevat asiakkaasi oikeaan aikaan ja oikeilla laitteilla.
Sosiaalisessa mediassa julkaistavat mainokset tavoittavat niin nykyiset kuin tulevatkin asiakkaasi. Tuotannon asiantuntijamme auttavat sinua saamaan sosiaalisessa mediassa viestisi perille.
Oulun seudun kaupunkilehteä jaetaan viikoittain 85 000 kappaletta. Haluatko tavoittaa oululaiset tehokkaasti ja näkyvästi?