Kaleva-konserni uudistaa brändiään – emobrändiksi Kaleva Media

Uunituore brändi, Kaleva Media, erottaa Kaleva-lehden ja Kalevan konsernin identiteetit toisistaan. Kaleva konsernin juontaa juurensa Kaleva-lehdestä, joka täyttää ensi vuonna 120 vuotta. Viimeisen parin vuoden aikana Kaleva Media on kasvattanut paikallisten julkaisujen määrää sekä luonut uutta liiketoimintaa ostamalla markkinointi- ja alustapalveluyrityksiä.

”Halusimme säilyttää konsernin nimessä Kalevan, sillä nimellä on Pohjois-Suomessa pitkät perinteet. Konsernin kasvaessa meille on nyt tärkeää luoda mielikuvaa mediatalosta, joka tarjoaa laadukkaita paikallisia sisältöjä ja palveluja. Kasvamme valtakunnalliseksi paikallisten palvelujen kautta” sanoo Kaleva Median toimitusjohtaja Juha Laakkonen.

Medioihin kuuluu tällä hetkellä viisitoista pohjoisen julkaisua: Kaleva, Kale!, Lapin Kansa, Lounais-Lappi, Uusi Rovaniemi, Forum24, Raahen Seutu, Raahelainen, Pyhäjokiseutu, Oulu-lehti, Rantalakeus, Iijokiseutu, Siikajokilaakso, Koillissanomat, Pudasjärvi-lehti sekä niiden kattavat digitaaliset kanavat ja palvelut. Markkinointipalveluita tarjoavat vaikuttajamarkkinointiin ja sen suunnitteluun erikoistunut Indieplace, Suomen suurin paikallisten tarjousten markkinapaikka Offerilla sekä digitaalisen markkinoinnin ja median asiantuntijayritys Pro Ratas.

Lähes 120 vuotta paikallisuuden puolesta

Brändin lupaus on kiteytetty muotoon: paikallisuuden puolesta vuodesta 1899. Paikallisuuden käsite muuttuu kuitenkin digitalisaation myötä. Se antaa Kaleva Medialle mahdollisuuden tarjota syvempää paikallisuutta, joka on enemmän kuin alueellisuutta. Se on tietoa omaksi koetuista asioista ja palveluita, jotka rikastuttavat erilaisten digitaalisten tai alueellisten yhteisöjen elämää.

”Tutkiessamme mediamarkkinaa ja alati muuttuvaa kuluttajakäyttäytymistä havaitsimme, miten tärkeä rooli paikallisuudella on edelleen kuluttajille. Vaikka yhtiössämme on monia erilaisia julkaisuja ja yrityksiä, meitä yhdistää yhteinen visio ja tekemisen tarkoitus. Unelmamme on olla paikallisuuden maailmanvalloittaja, joka lisää ihmisten ymmärrystä ja yhteisöllistä yhteenkuuluvuutta, kertoo Kaleva Median viestintä- ja kulttuurijohtaja Anna Kärävä.

Logossa vanha ja uusi kohtaavat

Tunnuksessa kohtaavat käsikirjoittamisen perinne ja sähköinen maailma, ajassa liikutaan kaunokirjoituksesta @-merkin tyyppiseen ratkaisuun. Kirjoittamisen perinne on läsnä, nyt vain nykyajan hengessä. Logon on suunnitellut graafinen suunnittelija Taru Staudinger.

Kaleva Mediassa työskentelee tällä hetkellä yli 700 alansa ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 54,7 M€.

Lisätietoja:

Anna Kärävä
Viestintä- ja kulttuurijohtaja
050 307 4033
anna.karava@kaleva.fi

Juha Laakkonen
Toimitusjohtaja, Kaleva konserni
040 762 5480
juha.laakkonen@kaleva.fi