Saaga Travel haluaa kuljettamisen lisäksi liikuttaa

Markkinoinnin myyttisin termi on brändi. Siihen nähden miten paljon sitä hoetaan, on kiinnostavaa että sanalta puutuu yksiselitteinen määritelmä. Siitä ala sentään on yhtä mieltä, että brändi on enemmän kuin logo. Tai edes firman koko ulkoinen ilme.


Itse olen mieltynyt ajatukseen, että brändi on todeksi koettuihin asioihin perustuva tunnetila jostain yrityksestä tai tuotteesta. Lopputulos on se, että ostamme uudestaan asioita, joiden brändin koemme hyväksi. Olemme valmiita myös maksamaan sellaisesta hivenen enemmän. Kaupan hyllyllä käsi osuu Coca-Colaan, vaikka käytännössä sama juoma on viereisellä hyllyllä kaupan omana merkkinä tarjolla puolet halvemmalla. Yksi kokee Skodan Volkkaria houkuttelevammaksi, kolmatta kiinnostaa Audi. Kaikki erilaisia brändejä, erilaisia asioita arvostaville kuluttajille. Vaikka auto itsessään on perin pitkälle sama.


Brändi ja sen järjestelmällinen luominen oli isosti esillä ensimmäisessä Kasvun paikka -päivässä. Hankkeessa Kaleva Media auttaa pohjoisen yrityksiä kasvamaan tarjoamalla heille apua markkinoinnissa suunnittelusta aina medianäkyvyyteen asti. Ensimmäisenä pöytään asteli Saaga Travel. Kyseessä on nuori kempeleläisähtöinen henkilöstökuljetusyritys, joka toimii erittäin kilpailulla alalla. Tilausajoista kisaavat niin mies-ja-auto -toimijat kuin satojen autojen armadoilla operoivat yhtiöt. Yhä useampaan tarjouskilpailuun osallistuu myös ulkomaisia bussiyhtiöitä.

”He haluavat, että itse matka on jo elämys, johon sisältyy vähintään yksi myönteinen yllätys.”

Saagalaisten haaste on tuttu monelle muullekin yhtiölle useammalta eri toimialalta. Erottautua pitää. Kempeleläiset ovat tehneet jo perustamisvaiheessa päätöksen, että yhtiö haluaa poiketa kilpailijoistaan panostamalla poikkeuksellisen paljon palveluun ja korkealuokkaiseen kalustoon. Yhtiö ei halua vain olla kiikuttamassa kansalaisia paikasta toiseen. He haluavat, että itse matka on jo elämys, johon sisältyy vähintään yksi myönteinen yllätys.

Tästä päästään toiseen markkinoinnin muotitermiin, asiakaskokemukseen. Siitä on tulossa yritykselle kuin yritykselle menestymisen kannalta kriittinen asia. Laadukkaan asiakaskokemuksen roolia nostavat kuluttajan vallan kasvu netin johdosta. Asiakkailla on yhä enemmän varaa valita ja mahdollisuus kertoa kokemuksistaan hyvin suurelle yleisölle.

Henkilöstökuljetus on markkinoinnin näkökulmasta varsin alikehittynyt ala. Kaikilla firmoilla on perustajaperheensä sukunimi ja uusia asiakkaita pyritään haalimaan pääosin agressiivisella odottelulla. Kun yhtiöitä ei erota toisistaan, eikä niihin liity mitään tunnetta, ratkaisee vain ja ainoastaan halvin hinta. Matalat hinnat tarkoittavat huonoja palkkoja, kelvotonta kalustoa ja luihin menevää nihkeilyä.

”Kun yhtiöitä ei erota toisistaan, eikä niihin liity mitään tunnetta, ratkaisee vain ja ainoastaan halvin hinta.”

Saaga on päättänyt toimia toisin. He haluavat kehittää asiakaskokemuksestaan niin hyvän, että siitä tulee jo itsessään puheenaihe. Saaga investoi rahaa siihen, että potentiaaliset asiakkaat tietävät heidät, ja pääkoppaan syntyvä tunnetila on myönteinen. He siis brändäävät. Ei se lopulta sen monimutkaisempaa ole.

Miten markkinoinnin huippuammattilaiset ajattelivat vauhdittaa Saaga Travelin brändin rakentumista? Miten sitä voi rakentaa ja kirkastaa mainonnan keinoin? Seuraa Saaga Travelin matkaa Kasvun paikka -markkinoinnin kasvuohjelmassa näillä sivuilla.

Jani Halme

Kirjoittaja on palkittu journalisti, joka toimii reportterina Kasvun paikka -ohjelmassa.