Miten erikoistunut lakiasiaintoimisto saa ihmiset löytämään palveluidensa pariin?
”Haluamme tuoda palvelumme kaikkien apua tarvitsevien tietoon”
”Haluamme tuoda palvelumme kaikkien apua tarvitsevien tietoon”
Suomen Potilasvahinkoapu on vuonna 2007 perustettu, maan kokenein potilasvahinkoihin erikoistunut lakiasiaintoimisto. Hoidettaviin tapauksiin kuuluvat muun muassa liikennevahingot, tapaturma-asiat, lääkevahingot ja muut vakuutusyhtiöitä vastaan ajettavat asiat. Yritys haluaa auttaa kaikkia apua tarvitsevia ja on myös toiminut massavahinkotapauksissa lakimaailman pro bono -menetelmin – eli täysin maksutta.
Lakiasiaintoimiston fyysinen toimipaikka sijaitsee Helsingin ytimessä, Aleksis Kiven kadulla. Kuva: Suomen Potilasvahinkoapu.
Mitä tehdä, kun joutuu potilasvahingon kohteeksi – kun vakuutusyhtiö kieltäytyy korvaamasta vahinkoja ja kokemus avuttomuudesta on lähellä? Tähän on ratkaisu; Suomen Potilasvahinkoapu on lakiasiaintoimisto, jonka päätehtävä on auttaa ihmisiä potilasvahinkoasioissa, mahdollistaa oikeuden toteutuminen ja ajaa tarkkaa erikoistumista ja asiantuntijuutta vaativia tapauksia.
Asianajotapauksia käsitellään julkisuudessa verrattain vähän ja tietoisuus on pitkään ollut hyvin minimaalista. Suomen Potilasvahinkoapu haluaa tiedottaa kaikille tärkeästä työstä, jota se tekee jokaisen auttamiseksi. Tiedottamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen tarvitaan kuitenkin alan ammattilaisia. Yhteistyössä Kaleva Median kanssa Suomen Potilasvahinkoapu on löytänyt oikeita keinoja tehdä itsensä ja asiansa tunnetuksi ja löydetyksi.
”Muistan Kaleva Median edustajan yhteydenoton. Suhtauduin alkuun hieman skeptisesti, sillä meille tuli jo tuolloin paljon yhteydenottoja markkinointiyrityksiltä. Huomasin kuitenkin nopeasti, että hän puhuu ihan oikeaa asiaa ja yhteistyö lähti heti oikeille urille.”
JONI SIIKAVIRTA – SUOMEN POTILASVAHINKOAPU
Yrityksen henkilöstöllä löytyy monipuolisesti erityisosaamista: kuvassa varatuomari Joni Siikavirta ja lakimies (OTM) Hanna Kaisa Heikkilä, jotka ovat molemmat myös luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia. Kuva: Suomen Potilasvahinkoapu.
Suomen Potilasvahinkoapu valitsi Kaleva Median kumppanikseen vuonna 2016, kun Kaleva Median kasvunrakentaja otti yhteyttä markkinoinnin tiimoilta Joni Siikavirtaan.
Yhteistyön varrella on toteutettu erilaisia markkinoinnin keinoja, kuten printti-, video-, some- ja Google-markkinointia. Kuitenkin selkeästi yli muiden merkityksellisyydessään ovat nousseet kaksi viimeistä. Kun yritys tutki itse asiakaspolun alkupäätä asiakkaille lähetetyn kyselyn avulla, tulokset olivat mielenkiintoisia ja ohjasivat markkinointia oikeaan suuntaan. Vastaukset kysymykseen ”mistä sait tietää meistä?” jakautuivat lähes tasan puoliksi Facebookin ja Googlen välillä.
Tällä hetkellä Kaleva Media tuottaa yritykselle vuosipakettina näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa, remarketing-mainontaa, kohdennettua Google Ads bannerimainontaa, videomainontaa YouTubessa, sekä some-mainontaa Facebookissa ja Instagramissa.
Asiakkaita lähestytään aina asiapohjalta. Erityisasiantuntijuutta halutaan korostaa ja asiakkaita muistutetaan siitä, etteivät he ole yksin tapaustensa kanssa. Palveluista pyritään kertomaan kaikille niitä tarvitseville ja viestinnässä painotetaan, ettei asiakkaan tarvitse tietää vakuutusasioista mitään – että Suomen Potilasvahinkoapu huolehtii kaikesta ja auttaa heitä. Katso alta esimerkki mainosvideosta.
Asiakkaiden tiedottamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen käytettyjen keinojen lisäksi omaa osuuttaan hoitaa myös niin sanottu word of mouth, eli ihmisten ja yritysten antamat suositukset.
– Muut alan toimijat – asianajotoimistot – kehottavat asiakkaita tulemaan meidän luoksemme, sillä olemme hyvin spesifin alan asiantuntijoita, kertoo Siikavirta.
Harvinainen asiantuntemus on valttikortti markkinoilla. Suoria kilpailijoita Suomen Potilasvahinkoavulla ei ole käytännössä lainkaan – ei julkisella eikä yksityisellä puolella. Jotkin asianajotoimistot ovat kokeilleet alaa, mutta päätyneet jättämään sen haastavuudessa sikseen. Lisäarvon tuottaminen asiakkaille on taitolaji, jossa Suomen Potilasvahinkoapu on kuitenkin askeleen edellä; potilasvahinkoasioita konsultoi tarvittaessa viisi asiantuntijalääkäriä, joten ammattilaisten kirjo on laaja ja vahva. Tätä halutaan myös markkinoinnissa ja viestinnässä korostaa.
Yritys on ollut mukana tekemässä myös Tuntematon Potilas -ohjelmasarjaa. Sarjassa kerrotaan potilasvahingoista potilaiden, omaisten ja asiantuntijoiden silmin. Kuva: Suomen Potilasvahinkoapu.
Hoidettuja tapauksia on vuositasolla parisen sataa. Ajettaviksi otettujen tapausten lisäksi yritys antaa konsultaatioapua myös useisiin satoihin tapauksiin. Voitetuista jutuista tiedotetaan sosiaalisessa mediassa viikoittain. Se on äärimmäisen tärkeäksi havaittu keino lisätä yleistä tietoisuutta potilasvahingoista ja siitä, miten asioita ratkaistaan.
Suomen Potilasvahinkoapu haluaa saattaa potilasvahinkoasioita oikealle tolalle yksittäistapausten lisäksi myös laajemmin, yhteiskunnan tasolla. Kun vuonna 2020 paljastunut psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurtotapaus aiheutti oikeusavulle tarvetta hyvin laajalti, Suomen Potilasvahinkoapu ajoi yhteensä 135 henkilön asioita tapaukseen liittyen. Niitä hoidettiin pro bono -tyylillä. Pro bono on latinankielinen lauseke, joka tarkoittaa ”yleisen hyvän vuoksi”.
– Haluamme olla niillekin ihmisille eduksi, jotka eivät ole asiakkaitamme. On tärkeää valjastaa lakimiestemme potentiaali käytettävissä olevan työajan puitteissa tällaisiin suuria ihmismääriä koskettaviin asioihin, pohtii Siikavirta.
Jatkossa Suomen Potilasvahinkoapu haluaa toimia samalla tavalla; pysyä johtavana toimijana ja auttaa ihmisiä niin paljon kuin mahdollista. Tämän mahdollistaa markkinointi ja sen tulokset: yhteistyön alettua asiakasmäärät ovat nousseet yli 50 %. Kaleva Medialla on kunnia olla jatkossakin Suomen Potilasvahinkoavun kumppanina ja tärkeän työn edesauttajana.
”Emme ole markkinoinnin ammattilaisia, joten sen ulkoistaminen on tuntunut erittäin toimivalta. Kaleva Media ottaa homman haltuun! Yhteistyö on ollut erittäin hyvää – olen todella kiitollinen.”
Joni Siikavirta – Varatuomari & toimitusjohtaja, Suomen Potilasvahinkoapu
Hakusanamainonnalla varmistat palveluidesi löydettävyyden Googlen hakutuloksissa ja tavoitat ostoaikeissa olevat asiakkaasi oikeaan aikaan ja oikeilla laitteilla.
Sosiaalisessa mediassa julkaistavat mainokset tavoittavat niin nykyiset kuin tulevatkin asiakkaasi. Tuotannon asiantuntijamme auttavat sinua saamaan sosiaalisessa mediassa viestisi perille.
Bannerimainonnan ylivoimaisimpia hyötyjä ovat tarkat kohdentamismahdollisuudet, joustava hinnoittelu sekä mahdollisuus monipuolisiin mainosaineistoihin.