Rekrymainonnalla mielikuvan luontia ja liiketoiminnan kasvua
”Yksi kasvumme merkittävimpiä tekijöitä on oikeiden osaajien löytäminen ja nappaaminen meille töihin”
”Yksi kasvumme merkittävimpiä tekijöitä on oikeiden osaajien löytäminen ja nappaaminen meille töihin”
Asiakas:
Toimiala:
Toimeksianto:
Pohjoisen puolesta vuodesta 1899. Kaleva Media on paikallisia sisältöjä ja palveluja tarjoava mediatalo, jonka tahtona on vahvistaa pohjoisen henkistä ja taloudellista virettä sekä ihmisten ylpeyttä omista juuristaan. Kaleva Media tarjoaa kiinnostavaa paikallista sisältöä lukijoille sekä mainostajille kasvua kiihdyttävää markkinointikumppanuutta, jonka pohjana on ainutlaatuinen paikallis- ja asiakasymmärrys. Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 700 ihmistä, ja lähivuosien tavoitteena on olla alan innostavin työpaikka.
Käytetyt markkinointipalvelut:
Käytetyt kanavat:
Mainonnan kesto:
Tulokset:
Mainostuotannon ammattilaisia Kaleva Median Oulun Solistinkadun toimistolla. Kuva: Sami Räbinä / Kaleva Media.
Kaleva Media on kasvanut hyvin lyhyessä ajassa lehtitalosta monimediapalveluiden tarjoajaksi ja yritysten markkinoinnin kokonaisvaltaiseksi kumppaniksi. Vauhdikas kasvu on tarkoittanut uusien palvelumallien luomista, sekä ennen kaikkea uusien osaajien rekrytoimista. Yhtiön haasteena on ollut etenkin B2B-puolella tuoda tutuksi koko palveluportfoliota, sekä tunnettuuden muuttaminen pelkästä printtimediatalosta Kaleva Mediaksi – niin asiakkaille kuin potentiaalisille työnhakijoillekin.
– Haluamme näyttää, mitä kaikkea Kaleva Media nykyään on ja kuinka monipuolisesti meiltä löytyy palveluita yritysten tarpeisiin, sekä osaajia eri työnkuviin, Kaleva Median printti- ja displaypalveluiden johtaja Susanna Kaikkonen kertoo.
Kaleva Medialla oli iso joukko graafisen suunnittelun ammattilaisia, sekä yksi art director. Kun toimeksiantoja alkoi tulla asiakkailta enemmän mitä yksi AD ehti hoitaa, yhtiössä havahduttiin kuinka haavoittuvainen organisaatio on pelkästään yhden avainroolissa olevan ihmisen työpanoksella. Kasvun esteenä ei saanut olla syy, ettei yhtiössä ole tarpeeksi osaajia, joten uuden AD:n rekrytoinnilla haluttiin varmistaa, että asiakkaita palvellaan jatkossakin laadukkaasti, nopeasti, ja parhaalla mahdollisella tavalla.
Koska Kaleva Median strategiana on edistää pohjoisen kasvua sekä olla yritysten luotettavin markkinointikumppani, oikeiden osaajien rekrytoinnissa onnistuminen on äärimmäisen tärkeää.
Rekrytointi on samalla myös markkinointia. Samoin kuin markkinointi on ainakin jollain tasolla rekrytoimista. Tällä hetkellä Suomen työmarkkinatilanne on se, että eläkkeelle jää enemmän ihmisiä kuin heitä tulee työelämään. Työvoimapula on jo todellinen monilla aloilla. Työnantajan täytyy erottua joukosta, mutta se vaatii sinnikästä työnantajamielikuvan rakentamista. Myös Kaleva Mediassa on herätty tähän.
– Työntekijän motivaatio ja sopivuus yrityskulttuuriin ovat tärkeimpiä rekrytointipäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Esimerkiksi arvot ja asenteet työtä kohtaan ovat täysin erilaisia eri elämänvaiheessa olevilla hakijoilla, ja yrityksen arvomaailman tulee vastata hakijan arvomaailmaa. Yritysten täytyy viestiä avoimemmin näistä asioista saadakseen huomiota oikeilta osaajilta, Kaikkonen pohtii.
Brändi- ja kulttuuritiimi odottaa taloon uutta ammattilaista. Kuva: Anna Kärävä / Kaleva Media.
Rekrymainonta konseptoitiin. Luotiin selkeä ajatus ja kuva, mitä Kaleva Media on työpaikkana, työnantajana, sekä vastuullisena yrityksenä. Konsepti kumpuaa Kaleva Median strategisista arvoista: halutaan kasvuhaluisia ihmisiä kasvattamaan pohjoista. Konseptointi on jalostunut vuoden mittaan, ja sitä käytettiin hyväksi myös art directorin rekrymainonnassa.
Konseptoinnilla saatiin selkeytettyä rekryilmoitusten ja -mainosten resepti: kaikki rekryilmoitukset sisältävät rekrytoivan esihenkilön kuvan ja nimen, otteita Kaleva Median arvoista työnantajana sekä työyhteisön näkökulmasta, ja toiveet uuden työntekijän osaamisesta.
Kanaviin valikoitui mukaan printtimainonta paikallisissa uutismedioissa, jolla tavoiteltiin osaajia, jotka eivät aktiivisesti hae töitä. Näyttävän koko sivun printtimainoksen tarkoitus oli myös herättää huomiota potentiaalisten uusien yritysasiakkaiden keskuudessa – saada heidät huomaamaan, että Kaleva Media tarjoaa yritysasiakkaille myös mainostuotannon ja graafisen suunnittelun palveluita. Painettuun lehteen tarttuu edelleen 78 % suomalaisista viikoittain. Lukijat sisäistävät mainoksen viestin – sen tärkeimmän, eli itse sisällön – paljon tehokkaammin ja syvemmin painetun lehden kautta, kuin digitaalisissa mainoskanavissa. Siksi printin rekrymainokseen sisällytettiin monipuolisemmin tekstiä avoimesta paikasta ja Kaleva Mediasta työnantajana, koska tiedettiin, että lukijalla on aikaa perehtyä mainoksen sanomaan.
Display-mainontaa käytettiin kustannustehokkaaseen massamainontaan. Kanavan edullisuus mahdollisti sen, että kampanjaa voitiin näyttää valtakunnallisesti Suomen suurimpiin kaupunkeihin Adform-mainosverkoston kautta.
Datakohdennettua mainontaa toteutettiin bannereilla verkossa ja somessa. Kohdennuskriteereiksi valikoitui muun muassa seuraavia: kiinnostuksen kohteina/harrastuksena kamerat ja valokuvaus, tai kuvanmuokkaaminen, tai lukeminen ja kirjallisuus.
Art directorin (Jutta Rikola, oikealla) arkipäivään kuuluu asiakastyön lisäksi myös sisäistä yhteistyötä esimerkiksi markkinointisuunnittelijoiden kanssa (vasemmalla Heli Uitto – markkinointisuunnittelija, Kaleva Media). Kuva: Sami Peltokorpi / Kaleva Media.
Art directorin rekrykampanja onnistui kaikkine puolineen. Mainonta sai laajaa tavoittavuutta ja näkyvyyttä, ja teki näin ollen Kaleva Mediaa työnantajana ja yhtiön monipuolista tarjoamaa tunnetummaksi isolle yleisölle. Hakuilmoitus oli kuitenkin muotoiltu niin osuvaksi, ettei ’hutihakemuksia’ tullut, ja sopiva osaaja saatiin palkattua.
– Rekryilmoitukseen pitää käyttää huolella aikaa. Kun määrittää tarkasti minkälaista osaamista ollaan hakemassa, sillä säästetään sekä työnantajan että hakijan aikaa. Koen, että onnistuimme tässä, koska saaduista hakemuksista näki, että hakijat ymmärsivät mitä ja mihin he ovat hakemassa, Kaikkonen sanoo.
”Työnantajien täytyy lisätä mielikuvanäkyvyyttä. Kokemuksellamme voimme todeta, että se toimii valttikorttina oikeiden osaajien houkuttelemiseen.”
SUSANNA KAIKKONEN – KALEVA MEDIA
Työnantaja oli siis erittäin tyytyväinen onnistuneeseen rekrytointiin. Mutta mitä mieltä on itse työhön valittu uusi Art Director, Jutta Rikola?
– Kuulin AD:n paikasta entiseltä kollegalta, joka jakoi rekrymainoksen minulle, koska se kuulemma kuulosti ihan minulle tehdyltä paikalta. Tykkäsin kun mainoksessa oli konkreettisesti kuvattu paikkaa ja vaatimuksia. Sain heti selkeän käsityksen tehtävästä. Pidin myös siitä, että tuleva esihenkilöni oli ilmoituksessa kuvan kanssa. Se toi heti lähemmäs ja helpommin lähestyttäväksi, Jutta kertoo.
– Sain rekrytointiprosessin aikana todella positiivisen kuvan työyhteisöstä ja se käsitys on varmistunut ja vielä vain vahvistunut nyt, kun takana on puolitoista kuukautta töitä Kaleva Medialla. Ja vaikka tiesin, että Kaleva Medialla on monipuolisesti osaamista, ja se oli yksi syy paikan hakuun, osaamisen laajuus kuitenkin yllätti!
AD mainos tavoitti verkossa, printissä ja somessa yli 200 000 eri silmäparia
Markkinoinnin avulla saatiin 23 hakemusta
Tavoite toteutui ja palkattiin 1 juuri oikea art director
Rekrytointi on yksi suurimmista yritysten tekemistä investoinneista. Uudet kanavat, palvelut ja mahdollisuudet haastavat myös rekrytoinnin ammattilaisia. Miten autamme sinua onnistumaan?
Tulevaisuudessa menestyvät ne yritykset, jotka osaavat uudistaa ja uudistua. Saammeko auttaa yritystäsi strategisen markkinoinnin suunnittelussa ja konseptien luomisessa?
Bannerimainonta on yhä yksi käytetyimpiä digitaalisen mainonnan muotoja, koska se tarjoaa monia mahdollisuuksia joustavalla hinnoittelulla.