Mitkä ominaisuudet yhdistävät menestyviä kasvuyhtiöitä?

Olen saanut olla useampana vuonna mukana Kasvu Open yrityskilpailun tuomaristossa Pohjois-Pohjanmaan alueella, jossa etsitään vuosittain alueen tai toimialan suunnannäyttäjiä ja vahvat kasvun edellytykset omaavia rohkeita yrityksiä. Viime vuosina erityisesti globaalit ilmiöt, asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutokset ja vastuullisen liiketoiminnan, kuten kiertotalouden vaatimukset sekä palveluiden siirtyminen täysin digitaalisiin kanaviin, ovat olleet lähes kaikkia yrityksiä yhdistäviä tekijöitä toimialasta riippumatta. Mutta mistä tunnistaa menestyvän kasvuyhtiön?

Heidi Kananen toimii tänä vuonna Kasvu Openin tuomaristossa.

Toki ominaisuuksia on paljon, mutta tunnistan muutaman olennaisen asian, joihin itse kiinnitän erityisesti huomiota, kun arvioimme yrityksen menestysmahdollisuuksia.

Ensimmäisenä huomioni kiinnittyy tiimiin

Millaiset ihmiset idean ja yrityksen taustalla ovat? Oli kyse sitten osaamisen myymisestä tai tuoteinnovaatiosta, tarvitaan hyvän idean tai substanssiosaamisen lisäksi monenlaista osaamista yrityksen kasvun eri vaiheissa, kuten rahoitusosaamista, hyviä verkostoja sekä kykyä rakentaa voittava tiimi ja yrityskulttuuri. Osaava ja innostunut operatiivinen tiimi yhdistettynä monipuoliseen ja mitoitukseltaan riittävään hallitukseen luovat usein vakuuttavan pohjan mille tahansa liikeidealle.

Menestyviä yrityksiä yhdistää kokemukseni mukaan kyky kuvata ratkaisunsa riittävän yksinkertaisesti

Usein yrityskilpailuissa tai rahoitusta hakiessa yrityksiä pyydetään pitchaamaan yritysideansa eli kiteyttämään yrityksen ydinajatus lyhyesti ja ytimekkäästi.

Miten kuvailisit yritystänne, yrityksenne luomaa arvoa asiakkaillenne ja kasvupotentiaalianne kahdessa minuutissa ihmisille, jotka eivät entuudestaan tunne teitä?

Tämä on siitä hyvä harjoitus, että siinä pitää pystyä kiteyttämään monimutkainenkin asia selkeästi. Jos sinun tarvitsee selittää sitä enemmän kuin kahdella lauseella, se on todennäköisesti liian monimutkainen tai markkina ei ole siihen valmis. Yrityksen sisäinen kapulakieli ja liian hienot sanoitukset vievät huomion olennaisesta. Varmista, että osaat puhua asiakkaan kieltä ja kertoa selkeästi, minkä ongelman tuotteenne tai palvelunne ratkaisee. Toki ongelman on oltava todellinen ja riittävän iso, jotta yrityksellenne riittää asiakkaita.

Intohimoa ja omistautuneisuutta tarvitaan

Kolmas asia, joka saa minut viimeistään vakuuttuneeksi, on yrittäjien oma innostuneisuus asiastaan. Sanotaan, että yrittäjyys vaatii ripauksen hulluutta ja sokeaa luottoa omiin kykyihin ja osaamiseen. Tämä saa ja pitää välittyä. Ideat myydään omalla innostuksella – oli kyse mistä tahansa asiasta. Usko omaan tuotteeseen ja omaan tiimiin sekä rohkeus ajatella isosti yhdistävät monia menestyviä ja elämäntyönsä yrittäjinä tehneitä tuntemiani ihmisiä. Yrittäjyys on usein unelmien toteutusta ja taustalla on isompi missio paremmasta huomisesta.

Sanoita unelmasi ja anna intohimosi näkyä! Se tarttuu sekä sisälle että ulospäin.

Jo pidempään toimineissa yrityksissä tämä näkyy usein myös rohkeutena päätöksenteossa ja uudistumiskykynä. Vaikka asiat olisivat jo monilta osin hyvällä mallilla, jotta yritys pystyy kasvamaan ja kasvattamaan markkina-asemaansa, tarvitaan rohkeutta uudistua ja kykyä uudistaa toimintaa. Vierivä kivi ei sammaloidu. Uudistuva ja kehittyvä yritys luo myös olemassa oleville työntekijöille tunteen, että tässä laivassa kannattaa olla mukana.

Hajuton ja mauton ei jää mieleen

Kun edellä mainitut asiat ovat kunnossa, on syytä kääntää katse siihen, miten yritys kertoo tarinansa. Se on itseasiassa se, mikä hyvin tehtynä näkyy ensimmäisenä tai pahimmillaan loistaa poissaolollaan. Miltä yritys näyttää, kuulostaa ja tuntuu? Erityisesti tuntuu.

Yrityksen tulisi aina herättää tunteita. Millainen mielikuva minulla yrityksestä jäi? Luotettava, organisoitu, vauhdikas, kiinnostava, värikäs, hauska, vakavasti otettava?

Haluanko kuulla lisää vai enkö edes muista kuulleeni yrityksestä? Millaisen mielikuvan yritys jättää eli miten yritys on brändännyt itsensä? Oli yrityksen toimiala tai kokoluokka mikä tahansa tai kohderyhmä mikä tahansa, tulee brändin olla uskottava ja erottuva. On tärkeää, että onnistutaan herättämään tunteita ja jäädään asiakkaiden mieleen.

Tunnistatko itsessäsi näitä menestystekijöitä?

Onko joku osa-alue, jossa tarvitsisitte kasvulle kumppania? Autamme asiakkaitamme rekrytoimaan osaajia kasvun mahdollistamiseksi sekä kertomaan tarinansa uskottavasti ja erottuvasti – niin, että se todella tuntuu! Ole yhteydessä minuun tai muihin Kaleva Median kasvun rakentajiimme. Sparraamme mielellämme sinunkin yritystäsi kasvuun.

Tämän vuoden Kasvu Open on parhaillaan käynnissä ja pian palkitaan uudet, tämän vuoden potentiaalisimmat kasvajat Kasvu Openin tittelillä. Kaleva Medialta yrityksiä sparraamassa ovat asiakkuusjohtaja Toni Kyllönen sekä mainostoimiston tuotantojohtaja Petteri Parhi. Vielä ehdit hakea mukaan Pohjois-Pohjanmaan Kasvupolku-ohjelmaan 19.3.2024 saakka – hae mukaan tästä.

Teksti: Heidi Kananen

KASVU OPEN – MISTÄ ON KYSE?
Kasvu Open tarjoaa palveluja yrittäjille, joilla on kiikarissa liiketoiminnan kehittäminen ja kasvu. Palveluiden ytimessä on liiketoiminnan sparraus ja sparraajina toimivat yrityselämän asiantuntijat. Kaleva Media on mukana yhtenä sparraavana yrityksenä.

Heidi Kananen

johtaja, yritysasiakkaat ja palvelut
040 410 9541
heidi.kananen@kalevamedia.fi

Heidi on näkemyksellinen ja innokas moniosaaja: myyntijohtaja, AI-asiantuntija, kirjailija, äiti ja entinen ammattilumilautailija, joka auttaa energisellä otteellaan asiakkaita menestymään. Työelämässä Heidi hyödyntää myös osaamistaan talousjohtamisesta sekä liiketoiminnan kehittämisestä asiakkaiden kasvun rakentamisessa.

Me tunnemme pohjoisen. Osaamme auttaa, kun yrityksesi haluaa tavoittaa seikkailijat, vastuunkantajat ja uteliaat. Vastuulliset ja valveutuneet. Pohjoisen ihmiset.

Katso lisää ja innostu