Vastuullinen brändi on tunnettu hyvästä syystä ja se on lähellä ihmistä

Tutkimme viime syksynä vastuullisuuden merkitystä pohjoissuomalaisten elämään. Tekemämme Pohjoista Kanttia 2021 -tutkimuksen mukaan vastuullisuus koetaan merkittäväksi osaksi pohjoissuomalaista identiteettiä. Jopa 73% pohjoissuomalaisista koki, että omilla valinnoilla voi vaikuttaa yhteiseen hyvään. Vastuullisen ostamisen todentaminen koetaan kuitenkin vielä melko työlääksi: Miten yritykset voivat helpottaa kuluttajien valintoja ja tehdä omaa toimintaansa läpinäkyväksi ja uskottavaksi?

Pelkkä sanan hokeminen ei riitä.

Vastuullisuuden vaade tulee kuluttajilta. Yrityksille tämä tarkoittaa sitä, että yksikään yritys ei voi enää jättää vastuullisuutta huomiotta. Se on edellytys pysyä kilpailukykyisinä markkinoilla. Pelkkä vastuullisuussanan hokeminen ei riitä. Vastuullisuus pitää näkyä teoissa, joita yritys tekee ihmisten, talouden ja ympäristön hyväksi? Täten vastuullisuuden on oltava osa strategiaa ja brändin jokapäiväistä elämää. Päälle liimattuna se ei ole uskottavaa. Jos et ole uskottava, et ole luotettava. Yhdelläkään brändillä ei ole varaa olla epäluotettava.

Vastuullisuus on luottamuskysymys. Onnistuminen punnitaan sillä, uskovatko asiakkaamme tekoihimme ja viesteihimme. Jaana Haapala ja Unna Lehtipuu esittävät kirjassaan Luottamuskysymys (Alma Talent, ISBN: 9789521442940) mielenkiintoisen luottamuksen kaavan. Sen mukaan yrityksen luotettavuus on summa tunnettuutta, suorituskykyä, brändin hyväntahtoisuutta ja emotionaalista läheisyyttä.

Olen viime aikoina pohtinut paljon noita neljää asiaa yrityksemme näkökulmasta. Meidän brändimme on oltava tunnettuja hyvästä syystä. Toimintamme täytyy vastata asiakkaidemme odotuksiin, niin vastuullisuuden vaateisiin kuin muihinkin tarpeisiin. Meidän on osoitettava olevamme lähellä ihmisiä ja tehdä niin alueelle kuin ihmisille jotain hyvää. Uskottavasti.

Kaikki lähtee strategiasta. Kaleva Median olemassaolon tarkoitus eli kaiken tekemisemme johtotähti on vahvistaa pohjoisen henkistä ja taloudellista vireyttä sekä ihmisten ylpeyttä omista juuristaan. Roolimme alueen riippumattomana tiedonvälittäjänä, puolesta puhujana ja kotiseuturakkauden vahvistajana on alueen ihmisille tärkeä. Sitä voi tehdä vain olemalla lähellä ja läsnä ihmisten arjessa. Tuemme pohjoisen taloudellista kehitystä auttamalla pohjoisen yrityksiä kasvamaan markkinoinnin keinoin. Kasvun pohjana on aina syvä ymmärrys alueen ihmisten tarpeista ja motiiveista. Vastuullisuus on meille mitä suurimmassa määrin strategiamme toteuttamista. Meillä ei ole erillistä vastuullisuusstrategiaa. Vastuullisuus on osa meidän strategiaamme. Brändiemme kehittäminen on ennen kaikkea luottamuksen vahvistamista ja se tehdään teoilla, jotka rakentavat parempaa pohjoista.

Unelma hyvästä pohjoisesta

Haluamme kantaa kortemme kekoon hyvän pohjoisen puolesta. Puheet ilmastonmuutoksesta ovat usein negatiivisesti sävytettyä ja sisältävät paljon uhkakuvia. Me haluamme tehdä toisin, luoda ennemminkin toivoa. Kutsumme kevään aikana ihmisiä ja yrityksiä miettimään, mitä hyvä pohjoinen voisi olla vuonna 2030. Kun yhteinen unelma kirkastuu, haastamme sekä itsemme, että muut tekemään tekoja paremman pohjoisen puolesta. Seuraa viestintäämme ja tule mukaan.

Teksti: Anna Kärävä, brändi- ja kulttuurijohtaja

Anna Kärävä

brändi- ja kulttuurijohtaja

Haaste meille kaikille

Kerro meille, mikä asia on lähellä juuri sinun sydäntäsi. Kyseessä voi olla pieni yksityiskohta tai suuri kokonaisuus. Kohde voi olla yksittäinen tai varsinainen toivomuslista. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää unelmaa. Oikeastaan ainoa ei toivottu asia on totaalinen passiivisuus.

Kaikki onnen avaimet ovat omissa käsissämme. Avaa sanallinen arkkusi. Parempi pohjoinen ansaitsee kuulla unelmasi.

Katso lisää ja innostu