Millaisia tarjouksia kuluttajat odottavat tulevalta Black Fridaylta?

Onko Black Friday tarjouskonsepti jo mennyttä aikaa? Ei ainakaan jos suomalaiselta kuluttajalta kysytään. Kärkimedia toteutti syyskuussa 2021 kyselytutkimuksen suomalaisten ostokäyttäytymisestä ja -aikeista Black Fridayn aikana. Tulokset ovat mielenkiintoisia ja antavat yrityksille hyvät näkymät oikeista peliliikkeistä markkinoinnin saralla.

Mitä poikkeusaika on saanut aikaan kuluttajien ostokäyttäytymisessä? Mitkä tuotteet ja palvelut ovat nyt haluttuja?

Black Friday -konsepti on tunnettu ja kuluttajat odottavat edelleen hyviä tarjouksia

Amerikkalaislähtöinen Black Friday on nykyään sangen tunnettu suomalaistenkin keskuudessa; jopa 90% kyselyyn vastanneista tietää mikä kyseinen tarjouspäivä on. Lähes puolet, 46% vastanneista, on hyödyntänyt tai aikoo hyödyntää tarjouspäivää – näistä 67% on nuoria, alle 30-vuotiaita. Yllättävää on, että erityisen paljon ostoaikeisia on alle 30 000 asukkaan kaupungeissa.

Ostoaikeet kohdistuvat eri tuoteryhmiin riippuen ikäjakaumasta; kuten arvata saattaa, selkeästi suosituin tuoteryhmä kautta aikojen on ollut elektroniikka etenkin alle 30-vuotiaiden keskuudessa. Alennettua elektroniikkaa aiotaan ostaa eniten nytkin, kuten myös vaatteita ja asusteita.

30-vuotiaissa ja vanhemmissa ostoaie painottuu enemmän urheiluvaatteisiin ja -välineisiin, sisustustuotteisiin, kodinkoneisiin ja matkoihin.

lähde: SUOMALAISTEN OSTOAIKEET BLACK FRIDAYNA, LOKAKUU 2021 – KÄRKIMEDIA

Saako kuluttajia enää kivijalkaan, vai onko helposti saavutettava verkkokauppa vienyt jo voiton?

Jakauma oli selkeä myös sen suhteen, ostetaanko myymälästä vai verkkokaupasta; sekä Helsingin alueen että maaseudun asukkaat hyödyntävät enimmäkseen verkkokauppoja, kun taas kivijalkamyymälöitä suositaan keskikokoisissa kaupungeissa, joilla on selkeä keskusta.

Yli puolet vastanneista valitsee myymälän ja verkkokaupan väliltä tilanteen mukaan. Lähes neljännes yli 50-vuotiaista aikoo ostaa vain myymälöistä. Nuoremmat ikäryhmät suosivat verkkokauppoja.

lähde: SUOMALAISTEN OSTOAIKEET BLACK FRIDAYNA, LOKAKUU 2021 – KÄRKIMEDIA

Ostovoimaa on – ideoita ja inspiraatiota kaivataan

Nykytilanne on yrityksille sangen ihanteellinen monestakin syystä; suuri osa hankintapäätöksistä tehdään impulsiivisesti, suunnittelematta. Jopa 33% kuluttajista kertoi aikovansa hyödyntää Black Fridayn tarjouksia, mutta ei vielä tiedä, miten. Tämä on silkkaa hunajaa yritysten korville, sillä oikeanlaisella markkinoinnilla voi olla ratkaiseva rooli ostopäätöksissä. Ostovoima on tällä hetkellä korkealla ja kuluttajat ovat valmiina käyttämään rahaa. Haaste onkin yrityksillä siinä, kuinka ohjata kuluttajia investoimaan rahansa juuri heidän tarjoamiin palveluihin ja tuotteisiin.

Tutkimuksesta selvisi, että puolet vastaajista on lähtenyt ostoksille ja 52% on tehnyt ostopäätöksen mainoksen perusteella. Eikä minkä tahansa mainoksen, vaan painettuun lehteen painetun mainoksen nähtyään. Tosi on, että tuo perinteinen media vetoaa kuluttajiin yhä vuonna 2021.

Kuluttajat ovat myös itseohjautuvia; 51% kyselyyn vastanneista hakee tietoa tarjouksista yritysten omilta verkkosivuilta tai -kaupoista. Yllättävämpää on se, että jopa 54% etsii tarjouksia painetusta tai digitaalisesta sanomalehdestä. Puolet yli 50-vuotiaista, liki kolmasosa keski-ikäisistä ja neljäsosa alle 30-vuotiaista suosivat painettua lehteä tarjousten bongaamiseen. Digilehden suosio vaihtelee ikäryhmittäin ja on suurinta alle 30-vuotiaiden keskuudessa. Sanomalehtimedialla on siis jalansijaa, eikä sitä kannata sivuuttaa tarjousmarkkinointia suunniteltaessa. 60% kyselyyn vastanneista seuraa tarjousmainontaa säännöllisesti. Huomioarvo painettujen lehtien mainoksilla on jopa 71%, digilehtien mainoksilla puolestaan 58%.

Mistä kanavista haet tai hakisit tietoa Black Friday -tarjouksista?

Markkinoinnilla voidaan voittaa paljon. Tutkimus osoittaa, että kuluttaja-asiakkailla on nyt niin sanotusti kukkaronnyörit löysällä ja ne kuuluisat ostohousut jalassa. Yrittäjä, kauppias, palveluntarjoaja – nyt on sinun hetkesi. Markkinoimalla oikein ja oikeiden kumppanien avustuksella onnistut varmasti.

Varmista, että kuluttajat löytävät teille kilpailijoiden sijaan – varaa Black Friday mainos­kampanjanne nyt.

Varaa ilmoitustilasi omalta kasvunrakentajaltasi tai Kaleva Median Yrityspalvelupisteeltä: 08 5377 180 tai yrityksille@kalevamedia.fi

Ota yhteyttä

 

Tilaa Kaleva Median Black Friday tarjoukset suoraan sähköpostiisi

Jos et ole vielä Kaleva Median asiaskasviestinnän tilaaja, nyt viimeistään kannattaa liittyä pohjoisen mediatalon sisäpiiriin. Saat säännöllisesti kutsuja asiakastilaisuuksiin, seminaareihin ja koulutuksiin. Lisäksi luvassa on tietoa tarjouksista ja ajankohtaisista kampanjoistamme sekä hyödyllisiä sisältöjä, kasvutarinoita ja ideoita markkinointiisi.

Tilaa viestintä