Lähetä aineisto
Aikataulu
Lähetäthän natiiviartikkelin materiaalit meille viimeistään 5 arkipäivää ennen julkaisua. Mikäli aineisto myöhästyy, veloitamme siitä 100 € uudelleentrafikointimaksun. Myöhästyneiden aineistojen kohdalla joudumme uudelleentrafikoimaan aineistojen tarkistuksen ja julkaisun kiireellisenä lisätyönä.
Natiiviartikkeli
Sisältö on selkeintä tuottaa Word–tiedostona, johon merkitset tekstin sekaan väliotsikot, kuvapaikat, linkit ym. Lähetä jutussa käytettävät kuvat meille sähköpostiliitteinä. Otsikko ja pääkuva ovat tärkeimmät, sillä ne näkyvät myös juttunostossa Kaleva.fi:n, Lapinkansa.fi:n ja paikallislehtien etusivulla.
Kun tuotat artikkelisisällön verkkoon, ei sen pituudelle ole asetettu varsinaista merkkimäärää. Kannattaa kuitenkin huomioida, että verkkojulkaisut ovat yleensä lyhyehköjä, sillä verkossa mediaa kulutetaan nopeasti. Hyvä mitta tekstille on n. 2500-4000 merkkiä. Pituutta voi lisätä esimerkiksi väliotsikoilla ja kuvilla, jotka samalla rytmittävät sisältöä. Älä käytä me- tai sinä-muotoisia ilmaisuja muualla kuin sitaateissa tai lainauksissa. Tuo sisällössä myös aina esille asiantuntija tai useampi, joiden äänillä ja nimillä asioista kerrotaan.
Mikäli artikkelisi julkaistaan printtilehdessä, ovat merkkimäärät tarkemmat: 1/2 sivun artikkelin merkkimääräraja on 2300 merkkiä, kokosivun (1/1) artikkelissa 3000 merkkiä. Aukeaman kokoisen artikkelin laajuus on max. 6000 merkkiä. Huomaathan, että merkkimäärään sisältyvät myös välilyönnit, otsikko, ingressi ja kuvatekstit.
Toimita meille
Otsikko, joka kuvaa jutun aihetta ytimekkäästi ja kiinnostavasti. Verkossa otsikon kannattaa olla kaksiosainen. Jäljempi osa voi olla esim. sitaatti.
Ingressi, joka johdattelee jutun aiheeseen ja herättää lukijan kiinnostuksen. Hyvä ingressin mitta on 1-3 virkettä. Ingressin ei kannata olla liian myyvää tekstiä, vaan se kertoo olennaisen jutun sisällöstä yhdessä otsikon kanssa.
Mainostajan/brändin nimi.
Tekstin pituudeksi suosittelemme verkossa n. 2500-4000 merkkiä (välilyönnit mukaan lukien). Vähintään tekstin on hyvä olla 2000 merkkiä ja aivan maksimissaan 7000 merkkiä pitkä.
- Huom. Printtilehdissä merkkirajat: 1/2 sivua 2300 merkkiä, 1/1 sivua (= kokosivu) 3000 merkkiä, 2/1 sivua (= aukeama) 6000 merkkiä.
Pääkuva näytetään juttunostoissa etusivulla yhdessä otsikon kanssa. Pääkuvan tulee olla vaakakuva. Vaakamuotoiset kuvat toimivat muutenkin parhaiten verkkosisällössä. Muita kuvia olisi hyvä olla tekstin pituudesta riippuen 2-4 kpl. Toimita ne vähintään 1000px leveinä jpg tai png -tiedostoina (max. 8 Mb/kuva). Voit merkitä tekstitiedostoon kuvien sijoituspaikat ja kuvatekstit.
- Huom. Printtilehdissä kuvien määrä on rajattu. 1/2 sivun artikkeliin mahtuu 1 kuva, 1/1 sivun artikkeliin 2 kuvaa ja aukeaman laajuiseen artikkeliin 4-5 kuvaa.
Videot: Jos haluat sisällyttää artikkeliisi videon, julkaise se omalla kanavallasi YouTubessa tai Vimeossa ja toimita meille vain upotuskoodi. (YouTubessa ”Jaa”-toiminnon alta valitse ”Upota”, ja saat koodin näkyviin. Vimeossa valitse ”Share” ja löydät koodin kohdasta ”Embed”).
Linkit: mieti mistä artikkelin sisällöstä haluat tehdä ohjauksen omiin kanaviinne ja sisältöihinne, esimerkiksi kotisivuillenne tai muihin relevantteihin paikkoihin. Voit merkata linkit tekstitiedostoon (linkkiteksti ja url-osoite).
Lähetä valmis aineisto 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua osoitteeseen sisaltomarkkinointi@kalevamedia.fi.
Huom. Kiinnostava otsikko, pääkuva ja ingressi vaikuttavat yhdessä eniten siihen, tarttuuko lukija artikkeliisi. Panosta siis erityisesti niihin.
Monipuolista sisältöä
Voit lisäksi monipuolistaa sisältöä vinkkilistauksilla, infograafeilla, lomakkeilla, visailuilla jne. Muista myös rytmittää tekstiäsi väliotsikoilla.
Artikkelin loppuun kannattaa laittaa logo ja faktalaatikko, joissa kerrotaan lyhyesti esim. organisaatiostanne tärkeimmät: mitä teette ja kenelle. Voit katsoa mallia aiemmin julkaistuista natiivimainoksista Kaleva.fissä tai Lapinkansa.fissä.
Kysy lisää myyjältäsi tai tutustu sisältömarkkinoinnin tuotteisiimme.
Ohjaava natiivimainonta
Ohjaavaa natiivimainontaa voidaan tehdä joko Kaleva Median omissa julkaisuissa (Kaleva.fi, Lapinkansa.fi, Koillissanomat.fi, Iijokiseutu.fi, Pyhajokiseutu.fi, Raahenseutu.fi, Rantalakeus.fi, Siikajokilaakso.fi) tai valtakunnallisen verkoston julkaisuissa.
Natiivimainos näkyy valittujen medioiden etusivuilla desktop-näkymässä kahden artikkelin levyisenä ja mobiilissa koko näytön levyisenä. Mainos sisältää kuvan, otsikon, ingressin ja yrityksen nimen. Mainosvariaatioita erilaisilla kuvilla, otsikoilla ja ingresseillä voi olla 3 erilaista.
Toimita meille
Url-osoite: Mille sivulle mainoksesta ohjataan?
Otsikot: Toimita 3 otsikkoa, joista kunkin pituus on max. 70 merkkiä. Hyvä otsikko on ytimekäs ja jutun aihetta kuvaava.
Kuvat: Toimita 2-3 erilaista kuvaa. Optimikoko kuvalle on 1200 x 628 px. (Kuva rajautuu 700×300 px kokoon.)
Ingressit: Toimita 3 erilaista ingressiä, joista kunkin pituus on max. 120 merkkiä. Ingressin tavoitteena herättää lukijan kiinnostus.
Mainostajan nimi: näkyy lukijalle, max. 20 merkkiä.
Lähetä valmis aineisto 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua osoitteeseen sisaltomarkkinointi@kalevamedia.fi.
Alla esimerkki ohjaavasta natiivimainoksesta: