Miten tuoda uusi yrittäjä tutuksi alueen asukkaille?
Keittiömaailma löysi toimivan reseptin Kaleva Median avulla – ja yhteydenotot kasvoivat.
Rovaniemen Keittiömaailma sai uuden yrittäjän maaliskuussa 2020, kun Minna Eriksen aloitti pestissään. Minna halusi lisätä yrityksen näkyvyyttä ja vahvistaa Keittiömaailman valtakunnallista markkinajohtajastatusta. Hän otti yhteyttä Kaleva Mediaan ja yhdessä Minnan kanssa suunnittelimme, mikä olisi paras tapa tuoda uusi yrittäjä tutuksi ja kasvattaa samalla Keittiömaailman löydettävyyttä ja yhteydenottoja asiakkailta.
Päädyttiin kokeilemaan natiivimainontaa, eli uutismediassa julkaistavaa kaupallista artikkelia. Artikkelin sisällöntuotanto haluttiin myös toteuttaa Kaleva Median sisältömarkkinoinnin tiimin toimesta. Tavoitteena oli saada laajaa ja laadukasta tavoittavuutta alueellisesti, sekä vedota kuluttajien tunteisiin kertomalla yrittäjästä henkilökohtaisesti ja korostamalla keittiön merkityksellisyyttä – erityisesti miten Keittiömaailmassa laitetaan keittiöt, eli kotien sydämet uuteen uskoon.
– Moni suunnittelee asunnon vaihtoa, vaikka oikeasti saattaisi riittää, että uudistetaan keittiö, Minna Eriksen toteaa.
Rovaniemen Keittiömaailman ammattilaisille keittiö on sydämen asia – mutta miten tämä saataisiin viestittyä myös kuluttajille?
Rovaniemen Keittiömaailma on Suomen pohjoisin Keittiömaailman myymälä. Markkina-alue on melkein puolen Suomen kokoinen. Yrityksen asiakaskunta koostuu sekä kuluttaja että rakennuttaja-asiakkaista, joita Keittiömaailman ammattitaitoinen henkilökunta palvelee 300 m2 myymälässä sekä verkkotapaamisilla.
Rovaniemen Keittiömaailma on Suomen pohjoisin Keittiömaailman myymälä. Markkina-alue on melkein puolen Suomen kokoinen. Yrityksen asiakaskunta koostuu sekä kuluttaja että rakennuttaja-asiakkaista, joita Keittiömaailman ammattitaitoinen henkilökunta palvelee 300 m2 myymälässä sekä verkkotapaamisilla.
Suunnittelutyö lähti ripeästi liikkeelle. Kaleva Median sisältömarkkinoinnin tiimi haastatteli asiakasta, jonka jälkeen tiimin sisällöntuottaja suunnitteli, kirjoitti ja valokuvasi artikkelin Lapin Kansaan. Hyvä mainostajan artikkeli noudattaa journalismin pelisääntöjä ja on yhtä kiinnostavaa kuin toimituksellinen sisältö – se vahvistaa brändiä, palvelee kuluttajaa ja välittää laadukasta mielikuvaa. Tarinan ja mielikuvien avulla pystytään myös syventämään taktista viestiä ja erottautumaan kilpailijoista.
Artikkeli oli luettavissa Lapin Kansan verkossa etusivun nostopaikoilla 5 vuorokautta ja näköislehdessä 2 vuorokautta. Keväällä Lapin Kansan verkon kävijämäärät olivat jatkuvassa kasvussa ja artikkeli saikin yli 7000 lukukertaa.
”Teksti oli lämmin, hyvin kirjoitettu ja tarina kivasti kerrottu, joten sain paljon hyvää palautetta.”
Kampanjan tavoite täyttyi. Tuhansien lukukertojen lisäksi artikkelin loppuun lisätty suora linkki yrityksen sivustolle, joka ohjasi lukijaa tutustumaan Rovaniemen Keittiömaailman palveluihin, sai yli 200 klikkausta.
Artikkeli poiki yhteydenottoja jopa valtakunnallisesti. Minnalle tuli useita tarjous- ja konsultointipyyntöjä keittiöremonteista. Uutena yrittäjänä hän teki jo parin kuukauden aikana itsensä ja työnsä hyvin tunnetuksi ja toi Keittiömaailman Rovaniemen kartalle.
– Parasta artikkelissa oli helposti lähestyttävä näkökulma. Ihmiset saivat kotona rauhassa lukea ja tutustua ja yritys oli sen jälkeen jo kuin vanha tuttu ja lähestyminen oli helpompaa. Artikkelin jälkeen jopa kaupassa muutama moikkasi, Minna Eriksen kertoo.
”Sisältömarkkinoinnin tiimimme auttaa idean jalostamisesta lähtien. Asiantuntijamme huomioivat aina meneillään olevan tilanteen, osaavat valita oikean kärjen viestillesi ja tekevät tarvittaessa nopeitakin ratkaisuja.”
ELINA ERONEN PIPER – MARKKINOINTISUUNNITTELIJA, KALEVA MEDIA
Natiivimainonnassa median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön. Tuo sisältösi massojen tietoon.
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?
Tarinat ovat puhutelleet ihmisiä kautta aikojen. Jos ollaan tarpeeksi kiinnostavia ja luodaan tarpeita, tulevat asiakkaat luoksesi. Miten te voisitte hyödyntää sisältömarkkinointia?