Kilpailuedut ylpeästi esille – brändin kirkastus kiteytyi brändikäsikirjaan
”Jo ensimmäisessä palaverissa minulla meni kylmät väreet ja ajattelin, että tämä kaikkiko on mahdollista?”
”Jo ensimmäisessä palaverissa minulla meni kylmät väreet ja ajattelin, että tämä kaikkiko on mahdollista?”
Kunnossapidon tavaratalo Kailatec on perheyritys, joka perustettiin Oulussa vuonna 1985. Tällä hetkellä yritys työllistää 14 vakituista työntekijää. Kailatec toimii teollisuuden kunnossapidon vähittäis-, tukku-, ja maahantuontiliikkeenä ja sillä on Suomen laajimpiin kuuluva tuotevalikoima – niin kivijalkamyymälässä kuin verkkokaupassakin.
Kailatec on oululainen perheyritys, jossa kuuluu Kailasuon perheen hersyvä nauru ja hurtti huumori. Yrityksessä häärää ostajana perheen nuorin tytär Marjo Lipponen, varatoimitusjohtajana perheen vanhin tytär Terhi Kailasuo, toisena omistajana äiti Raita-Liisa Kailasuo ja toimitusjohtajana isä Tero Kailasuo. Kuva: Kailatec.
”Eihän se ole kuin korjata” kuuluu Kailatec Oy:n brändilupaus. Oululainen teollisuuden tuotteisiin erikoistunut yritys on vastaus moneen käytännön pulmaan – onhan kyseessä kunnossapidon tavaratalo. Vastikään tehdyt tutkimukset osoittivat, että Kailatecin asiakkaat arvostavat ja tykkäävät yrityksestä, koska se on paikallinen perheyritys. Nämä kilpailuedun lähteet nostettiin brändin kirkastamisen yhteydessä ylpeästi esille. Mitä kaikkea brändin kirkastaminen on Kailatecille mahdollistanut?
”Olimme olleet pitkään omassa kuplassamme. Tiedän, että olemme hyviä, mutta emme ole osanneet kertoa siitä oikealla tavalla. Kävin jopa markkinoinnin johtamisen koulun, mutta ei auttanut – tarvitsimme ulkopuolisen tahon, joka näkee kokonaisuuden. Tuntuu, että nyt se markkinointi vasta alkaa ja meille on baana auki, kun löysimme hyvän yhteistyökumppanin.”
Terhi Kailasuo – Asiakaspalvelupäällikkö ja markkinointi, Kailatec
Kailatecin liiketila sijaitsee Oulussa Ruskon teollisuusalueella, Kuusamontien välittömässä läheisyydessä. Kuva: Kailatec.
Kailatec oli mainostanut vuosikausia paikallisissa sanomalehdissä Forum24:ssä sekä Kalevassa. Yrityksessä oli kuitenkin pitkään haaveiltu mainosten ja koko markkinoinnin uudistamisesta.
– Pidimme Kaleva Median ammattilaisen kanssa palaverin, jossa avauduin markkinointihuolistani ensimmäisen kerran. Saimme tarjouksen asiakastyytyväisyys- ja mielikuvatutkimuksista sekä brändin kirkastamisesta. Jo tuossa ensimmäisessä palaverissa minulla meni kylmät väreet ja ajattelin, että ”tämä kaikkiko on mahdollista?”, muistelee Terhi Kailasuo.
Työ aloitettiin asiakastyytyväisyys- ja mielikuvatutkimuksilla. Niiden tarkoitus oli selvittää, miten nykyiset asiakkaat kokevat Kailatecin ja millaisia mielikuvia potentiaalisilla asiakkailla yrityksestä on. Tuloksia odotettiin Kailatecillä jännittyneissä tunnelmissa. Oletuksena oli, että siihenastinen toiminta oli ollut ”ihan ookoo”. Yllätys oli suuri, kun tulokset saapuivat: niiden keskiarvo oli huimat 4,8 viidestä. Suurin yllätys oli kuitenkin asiakkaiden kokemus perheyrittäjyydestä.
– Olimme miettineet, onko perheyrittäjyys enää nykyisin kovin myönteinen ominaisuus. Asiakkaat kokivat sen kuitenkin hyvin tärkeänä, sitä oikein korostettiin. Saimme paljon ihania kommentteja ja kehityskohtia, jotka kävimme kaikki läpi kuukausipalaverissa ja porukalla skoolasimme suoritukselle, Kailasuo kertoo.
Tarkoituksena oli selvittää, mikä yrityksessä on olennaista, mistä yritys voi omassa toiminnassaan olla ylpeä, sekä mistä kaikesta asiakkaalle kannattaa viestiä. Pöydän ääressä istui Terhi Kailasuon lisäksi yrittäjä Tero Kailasuo, kun Kaleva Median kasvunrakentaja ryhtyi kartoittamaan Kailatecia brändinä ja yrityksenä.
– Hän pääsi yrityksemme sieluun kiinni haastatellessaan meitä, sai meidät miettimään syytä Kailatecin olemassaololle. Meillä oli oikein hedelmällisiä keskusteluja. Menimme todella syvälle siihen, mitä olemme. Välillä nauratti, välillä liikututtiin. Palaverit olivat mahtavia, eikä koskaan ollut kiireen tuntua, Terhi Kailasuo muistelee.
Jokainen Kailatecin myyjistä on erikoistunut tiettyyn tuoteryhmään, Terhin erityisalaan kuuluvat mm. työsuojaimet. Tekniset myyjät tekevät yhteistyötä ja jakavat toisilleen jatkuvasti tietämystään omista tuoteryhmistään. Kuva: Kailatec.
Palaverit tuottivat tulosta; brändin kirkastamisprosessi kiteytyi brändikäsikirjaan. Se sisälsi kaiken, mitä Kailatec yrityksenä on. Tarkoitus ei ollut luoda mitään uutta tai antaa Kailatecille valmiita vastauksia, vaan suunta haettiin Kailatecin jo olemassa olevista ominaisuuksista.
– Olimme olleet pitkään omassa kuplassamme. Tiedän, että olemme hyviä, mutta emme ole osanneet kertoa siitä oikealla tavalla. Kävin jopa markkinoinnin johtamisen koulun, mutta ei auttanut – tarvitsimme ulkopuolisen tahon, joka näkee kokonaisuuden, Kailasuo kertoo.
– Se oli tunteikas hetki, kun kävimme läpi brändikäsikirjaa – se kuulosti ja näytti niin meiltä, hän jatkaa.
Brändikäsikirjaan kiteytettiin muun muassa yrityksen tarina, brändilupaus, tarkoitus, tehtävä, arvot, kuvaus yrityksen kulttuurista sekä visuaalisen ilmeen elementit, kuten logot, värit ja fontit. Kailatecille suunniteltiin myös mainonnan konsepti. Brändin kirkastaminen innosti myös muuhun kehittämiseen. Kailatec lanseerasi myytäviksi palveluiksi brändin kirkastamisprosessissa esiin nousseita ideoita ja toteutti kauan haaveissa olleen myymäläuudistuksen.
Vaikutukset ovat olleet välittömiä; mainosten oltua vasta vähän aikaa käytössä, alkoi Kailatecille jo tulla hyvää palautetta asiakkailta, yhteistyökumppaneilta sekä monien suurten yritysten johtajilta.
Brändin kirkastus helpottaa markkinoinnin toteuttamista jatkossa. Kaleva Media toimii Kailatecin markkinointikumppanina.
”Tuntuu, että nyt se markkinointi vasta alkaa ja meille on baana auki, kun löysimme hyvän yhteistyökumppanin. Kaikki on aina toiminut ja luottamus on molemminpuolista. Meillä ollaan ihan innoissaan siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Samalla toivotaan myös, että yritys voi yhtä hyvin kuin tähänkin asti ja saadaan olla juuri tässä – tekemässä.”
Terhi Kailasuo – Asiakaspalvelupäällikkö ja markkinointi, Kailatec
Räätälöityjen kuluttaja- ja markkinatutkimustemme avulla pääset sukeltamaan syvemmälle nykyisten tai potentiaalisten asiakkaidesi käyttäytymiseen ja ajatusmaailmaan.
Vahvat brändit tekevät tutkitusti enemmän kauppaa ja paremmalla hinnalla. Vahvan brändin vaikutus näkyy viivan alla, parempana tuloksena. Kirkastetaanko teidän brändi seuraavaksi?
Tulevaisuudessa menestyvät ne yritykset, jotka osaavat uudistaa ja uudistua. Saammeko auttaa yritystäsi strategisen markkinoinnin suunnittelussa ja konseptien luomisessa?