Innovaatiot

Ilmasto pelastuu, kun pääsemme fossiilisista eroon. Metsäteollisuus julkistaa jatkuvasti uusia tuotteita ja innovaatioita, joilla ilmastokuormitus vähenee. Esim. EU kielsi muovipillit ja metsäteollisuus alkoi valmistamaan puusta pillejä, Äänekosken tehdas on 240 prosenttisesti energiaomavarainen laitos ja Ioncell on myrkyttömällä menetelmällä valmistettu tekstiilikuitu.

 

Lumen ja jään sulamislämpö on 333 kJ/kg. Eli vähän vajaa 11 kg lunta tai jäätä vastaa 1 kWh energiaa, joka voidaan muuttaa esim. stirling -moottorilla sähköksi. Stirling -moottorin kuumapuolelle voidaan fokusoida auringon valoa ja kylmäsinkki saadaan jäähdytettyä lumella ja jäällä. Niin kauan, kun Suomessa on lumisia talvia, niin lumi ja jää tulisi koota aumoihin ja käyttää energialähteenä.

 

Suomen soista vapautuu joka vuosi metaania niin paljon, että sitä riittäisi 480 000 000 ajoneuvon käyttöön. (melkein 100 autoa / jokainen suomalainen). Prosentti tuosta ilmakehään vapautuvasta suokaasusta riittäisi saattamaan Suomen tieliikenne hiilidioksidineutraaliksi. Jenkit poraavat fossiilista metaania 4 km syvyydestä kalliosta vesisäröytyksellä. Suomalaiset voisivat kerätä uusiutuvaa metaania 4 m syvyydestä suon sisältä suota päällisin puolin vahingoittamatta. Metaani on yli 20 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, joten uusiutuvan suokaasun polttaminen hiilidioksidiksi ei ole ainoastaan neutraalia, vaan jopa hidastaa kasvihuoneilmiötä. Nykyiset polttomoottoriautot voidaan muuttaa kaasukäyttöisiksi. Ulkomailta ostettujen fossiilisten polttoaineiden käyttö voidaan lopettaa ja suomen vaihtotase sekä ilmasto kiittää.

 

Olen ideoinut ja testannut menestyksellsiesti autojen jäähdytysjärjestelmään liitettävän kuumavesipatruunan, joka poistaa täysin sähkölämmityksen tarpeen normaalissa auton / työkoneen käyttörytmissä ( ajosuorite 2 kertaa /d ). Idean ydin on nykyaikainen 2 – 5 litran tyhjiöeristetty terästermospullo, joka liitetään jäähdytysjärjestelmään ja jossa oleva 80- asteinen jäähdytysneste säilyy kuumana 10 – 12 tunnin seisokin ajan. Neste jäähtyy -10 C:n pakkasessa n. 1 aste / tunti (on testattu). Ennen käynnistystä kuuma neste pumpataan moottorilohkoon, jolloin käynnistys helpottuu, päästöt ja p-ainekukulutus alussa vähenevät, lämpöä tulee heti ja ennen kaikkea auton sähkölämmitys jää kokonaan pois- ja ne piuhasulkeiset. Esim. metsurit, työkonekäyttäjät, töissäkävijät ja myös ympäristö hyötyvät tästä pienellä investoinnilla. Oli herättävä uutinen Kalevassa Norjan rajalta, jossa esiteltiin suurta sähkölaskua ja sähkön säästämiseksi kuvan henkilö kävi yöllä lämmittämässä työkonetta, jotta se aamulla käynnistyy ja jotta säästyy sähköä. Sähkälämmitystähän suositellaan ajoneuvoille + 5 astetta kylmemmällä ilmalla eli 10 kk/a. Ehdotan julkista testausprojektia Pohjolan talveen esim. 10 – 50 kpl:n automäärälle. Minulla on asiasta hyvä PP- esitys, tarkat laskelmat hyödyistä ja kytkentäperiaate. Rohkeiden auton omistajien kautta nämä ideat realisoituvat, jos ovat hyviä. Autotehtaiden rooli on panna hanttiin kaikissa ulkopuolisissa ideoissa.

 

Astianpesukoneemme ovat tavanomaisesti kytkettynä kylmään käyttöveteen jolloin tiskiveden lämmittäminen tapahtuu sähkövastuksella. Tutkimusten perusteella sähköä kuluu yksi kilowattitunti josta valtaosa vedenlämmitykseen. Kun kytkemme astiapesukoneemme lämpimään käyttöveteen säästämme lähes sähkökilowattitunnin valmistamiseen tarvittavan polttoaineen joka voisi esimerkiksi olla neljänneskilo kivihiiltä tai vajaa puoli kiloa haketta. Kaikki astianpesukoneet eivät ole lämpimään käyttöveteen liitettäviä, sen voi tarkistaa ohjekirjasta tai hankkia uuden liikkeestä. Pesutulos ihan hyvä, meillä toiminut yli kolmekymmentä vuotta.