Some-markkinointi

Facebook-mainonta

Facebook on maailman suosituin sosiaalinen media. Sillä on yli 2 miljardia käyttäjää, sen käyttäjiä on jokaisessa ikäryhmässä ja tutkimusten mukaan Facebookiin kirjaudutaan keskimäärin 17 kertaa päivässä – faktoja, jotka tekevät siitä somen selkeän ykköskanavan. Tästä syystä myös Facebook-mainonta on yrityksille kannattavaa: mainostat luontevasti siellä, missä potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaansa. Halusitpa sitten lyhyen ja iskevän kampanjan tai pidempiaikaista mainontaa, on se Facebookissa tarkkaan kohdennettavissa ja siksi kustannustehokasta; viestisi tavoittaa juuri ne asiakkaat, jotka haluatkin.

Facebook-mainonta sopii kaiken kokoisille yrityksille alasta riippumatta. Niin vasta aloittaneet kuin pidempäänkin toimineet yritykset pystyvät Facebook-mainonnan avulla kasvattamaan tunnettuuttaan ja vahvistamaan asiakkaan ostopäätöstä. Kustannustehokkuus syntyy tarkasta kohdennuksesta; mainokset voidaan kohdentaa esimerkiksi iän, sukupuolen ja kiinnostusten kohteiden mukaan. Muiden sosiaalisen median kanavien tavoin Facebook muuttuu ja kehittyy jatkuvasti; siksi seuraamme tarkasti somemarkkinoinnin uusia tuulia ja olemme aina ajan tasalla siitä, mitä tapahtuu.

Instagram-mainonta

Kuvapalvelu Instagram on lyhyessä ajassa noussut yhdeksi suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi heti Facebookin jälkeen. Siellä, missä on käyttäjiä, on myös potentiaalista asiakaskuntaa; Instagram-mainonta on keino, jolla voit mainostaa yritystäsi visuaalisesti tyylikkäällä ja luontevalla, kohdeyleisöllesi sopivalla tavalla. Kuten muissakin somekanavissa, myös Instagramissa sisältö on kuningas.

Instagramin vahvuutena ovat monipuoliset visuaaliset mainosratkaisut. Tarinat, videot, kuvat, kuvakarusellit ja kokoelmat avaavat yrityksellesi uudenlaisia, entistäkin kiinnostavampia mahdollisuuksia mainontaan. Halusitpa sitten lisää näkyvyyttä yrityksellesi, brändimielikuvan buustausta taikka mainostaa uutta tuotetta tai palvelua, Instagram-mainonta on keino tehdä se koukuttavalla tavalla. Instagramissa kohdennusmahdollisuudet ovat samat kuin Facebookissa, joten tavoitat kustannustehokkaasti juuri oikeat, kohderyhmääsi kuuluvat ihmiset.

LinkedIn-mainonta

LinkedIn on profiloitunut ammatilliseksi sosiaaliseksi mediaksi, joka on kehittynyt tiukan asiapitoisesta rekrytointialustasta monipuolisemmaksi ja sosiaalisemmaksi, laajemmin työelämää ja sen ilmiöitä käsitteleväksi mediaksi. Sieltä haetaan hyödyllisiä artikkeleita, kiinnostavia kontakteja, uusia haasteita työuralle – tai tarpeellisia bisneskumppaneita. Mainosten erittäin tarkka kohdennus tekee LinkedInistä ohittamattoman kanavan B2B-markkinointiin ja rekrytointiin. Mainostajan on kuitenkin hyvä muistaa, että vaikka LinkedInissä ollaankin ensisijaisesti työroolissa, on työroolinkin takana aina ihminen. Tästä syystä LinkedIn-mainonta on pohjimmiltaan aivan samanlaista kuin muukin mainonta; sillä voidaan vaikuttaa, herättää tunteita ja luoda kiinnostusta.

LinkedIn-mainonta tehdään kohdennetusti ja osuvasti juuri sinun kohderyhmääsi puhuttelevalla tavalla. Kohdennusta voi tehdä muun muassa yrityksen nimen, toimialan ja koon mukaan sekä käyttäjän tittelin, työnkuvan, kokemuksen, koulutuksen, taitojen ja muiden tekijöiden mukaan. Kohdennuksen ansiosta mainoseuroja ei mene hukkaan, vaan ne käytetään harkitusti ja suunnitellusti.

Mainosmuotoja LinkedInissä on useita; esimerkiksi InMail-mainos kilahtaa suoraan käyttäjän LinkedIn-postilaatikkoon, videomainonnalla tuodaan liikkuvan kuvan avulla yrityksesi tai tuotteesi lähemmäs asiakasta, kuvakaruselliin saat mukaan useita laskeutumissivuja ja dynaaminen mainos voi sisältää vastaanottajan profiilitietoja, jolloin mainonta on yksilöllisempää.

YouTube-mainonta

Sanotaan, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Mitä siis voisitkaan saavuttaa videolla? YouTube on otollinen kanava mainonnalle, sillä sen sisältöjä katsotaan useimmiten rennossa mielentilassa, jolloin ihminen on vastaanottavaisimmillaan. Tarinat kiinnostavat kuluttajia, ja siksi YouTube-mainonta parhaimmillaan on niin vaikuttavaa.

Videoilla tuot oman yrityksesi tarinat esiin entistä elävämmin niin YouTubessa kuin sen ulkopuolellakin. Kuten liki kaikessa digitaalisessa mainonnassa, myös YouTubessa etuina ovat tarkka kohdennettavuus sekä kustannustehokkuus. Rahaa ei valu hukkaan, sillä maksat mainonnasta vain silloin, kun videosi katsotaan kokonaan tai 30 sekunnin ajan tai kun käyttäjä on vuorovaikutuksessa (tykkäys, kommentointi) videon kanssa. YouTube on yksi suosituimmista somekanavista, ja sitä käyttävät päivittäin sadat tuhannet suomalaiset.