Mainostajan artikkeli

Mainostajan artikkeli printissä (advertoriaali) antaa lukijalle perinteistä mainosta enemmän.

Mainostajan artikkeli on informatiivinen mainos, joka on tehty toimituksellisen sisällön tyyliin. Se antaa lukijalle perinteistä ilmoitusta enemmän; se tarjoaa vinkkejä, niksejä, tietoa uutuuksista, ratkoo pulmia, informoi tai vaikkapa esittelee erilaisia käyttötapoja. Mainostajan artikkeli ei mainosta tuotetta, palvelua tai brändiä perinteisellä tavalla vaan se tulee sisällöillään lähemmäs lukijaa. Kun artikkelin sisältö on kohdeyleisöä kiinnostavaa, se on myös vaikuttavuudeltaan ja huomioarvoltaan perinteistä mainosta tehokkaampi.

Mainostajan artikkeli on erinomainen ratkaisu esimerkiksi tuotelanseerauksiin. Toisaalta mikä tahansa tuote tai palvelu voidaan tehdä kuluttajalle läheisemmäksi ja kiinnostavaksi tarjoamalla informaatiota jutun muodossa. Tuotetestit, hyötyjen konkretisointi, käyttäjäkokemukset, ”ilmaiset vinkit” jne. viestivät tehokkaasti lukijalle tuotteen tai palvelun eduista ja hyödyistä.

Mainostajan artikkeli on informatiivinen mainos, joka on tehty toimituksellisen sisällön tyyliin. Hyvässä mainostajan artikkelissa on sopiva yhdistelmä tarinaa ja markkinointia. Sisällön näkökulma voi vaihdella sen mukaan mitä artikkelilla halutaan saavuttaa. Otetaan esimerkiksi vaikkapa urheiluvammoihin erikoistunut klinikka. Koko klinikkaa markkinoiva artikkeli voisi kertoa siitä, miten ja miksi kyseisen tyyppiset klinikat ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan maailmalla. Jos taas halutaan mainostaa yksittäistä klinikan tarjoamaa palvelua, mainostajan artikkelin sisältönä voisi käyttää palveluun liittyviä faktoja, hyötyjä ja käyttäjäkokemuksia. Mikäli halutaan markkinoida klinikan henkilökuntaa, jutun kulma voi olla yksittäisessä henkilökuvassa.

Myyntisloganeita kannattaa mainostajan artikkelissa välttää. Mainostajan tulee olla helposti tunnistettavissa, mutta perinteiset mainospuheet kuten ”parhaat palvelut meiltä”, ”taatusti edullista” tai ”anna meidän hoitaa raskas työ” kannattaa jättää perinteisiin mainosmuotoihin. Artikkelien myyntipuhe on hienovaraisempaa, ja juttusisältö ja kirjoitustyyli mahdollisimman helposti lähestyttävää.