Näin teet vaikuttavaa vaalimainontaa

Vuoden 2019 eduskuntavaalit ovat aivan nurkan takana ja on tullut aika valita uudet kansanedustajat luottamustehtäviin seuraavalle nelivuotiskaudelle. Meistä jokainen pääsee sanomaan sanansa siitä, ketä valitaan tekemään päätöksiä, jotka vaikuttavat kaikkien meidän suomalaisten elämään. 

Vaaleissa valituksi tuleminen vaatii kuitenkin paljon työtä, viestintää ja erityisesti markkinointia. Oman viestin ja sanoman esille tuominen ytimekkäästi ja mieleenpainuvasti on erittäin tärkeää. Oleellista onnistuneessa vaalimainonnassa on myös se, että ihmiset ymmärtävät ehdokkaan sanoman ja äänestävät häntä.

Vaalimainonnan ei tarvitse olla kuitenkaan vaikeaa tai kallista. Vaikuttavaa markkinointia voi tehdä usealla tehokkaalla tavalla.

Mistä kannattaa aloittaa?

Tärkeintä on lähteä liikkeelle sanomasta. Miettiä, millä keinoin voi vaikuttaa vastaanottajaan, tässä tapauksessa äänestäjään. Sanoman määrittelyssä tulee pystyä kiteyttämään olennainen ja olla tarpeeksi konkreettinen.

Ole siis informatiivinen. Kerro selkeästi arvot, joita kannatat ja joiden puolesta puhut. Mitä asioita aiot eduskunnassa ajaa? Miksi juuri sinua kannattaa äänestää? Anna yleisölle kosketuspintaa ja he tarttuvat siihen.

”Vaalimainonta on erinomaisen hyvä keino tuoda omaa vaalipiiriä koskevat tai valtakunnallisetkin tärkeimmät teemat esille voimakkaasti jo ennen vaaleja. Kansanedustajaksi valittu tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti koko Suomea koskevissa kysymyksissä mm. lainsäätäjänä, mutta toimii sen lisäksi alueensa edustajana. Tämän vuoksi hänen täytyy olla hyvin perillä oman alueensa asioista. Jo ehdokkuus on tärkeä tehtävä, joka kannattaa ottaa tosissaan ja panostaa siihen”, kertoo Henri Mattinen, Kaleva Median Lapin Kansan Yrityspalveluiden myyntiyksikön päällikkö. 

 Jää mieleen

Mainoksesta katsotaan ensin kolme pääasia: kuva, otsikko ja ehdokkaan nimi. Sanoma ja kuva kuuluvat yks yhteen. Nämä muodostavat mainonnan visuaalisen vaikuttavuuden, joten ole tarkkana. Hyvällä kuvalla voit erottua muista ja jäädä mieleen, mutta huomioi myös johdonmukainen ulkoasu kaikessa viestinnässäsi.

”Koska kyseessä on henkilövaalit, ei voi myöskään unohtaa aitoutta ja persoonallisuutta”, muistuttaa Mattinen.

Kun olet saanut paketoitua viestisi vaikuttavaan kokonaisuuteen, siirtyy painopiste viestin näkyvyyteen. Miten saada välitettyä mainos oikeaan kohderyhmään, oikeassa markkinointikanavassa? On tärkeää vaikuttaa äänestäjiin koko kampanjan ajan, sillä noin puolet tekee päätöksensä ennen ennakkoäänestyksen alkamista ja kolmannes ennakkoäänestyksen aikana.

Tärkeää viestiä on turha yrittää välittää sellaisissa medioissa, jotka eivät ole vastaanottajien mielestä asiayhteyteen sopivia, tärkeitä tai luotettavia. Tutkimuksen mukaan sanomalehdet (painettu ja digitaalinen) ovat mieluisin media kotimaan politiikkaan liittyvien asioiden seuraamisessa. Niistä haetaan eniten tietoa äänestyspäätökseen liittyvissä asioissa.

Kun paikallisesti tapahtuu, ihmiset tulevat ensimmäisenä oman tutun ja tärkeän median pariin.

Näkyvyyttä monipuolisesti

Mitä useammissa kanavissa vaalimainontaan törmää, sitä parempi muistijälki äänestäjille jää. Sanomalehdessä ja näköislehdessä pääset äänestäjien päivään heti aamupalapöydässä ja mobiilimainoksesi uutismediassa huomataan jo työmatkalla. Medioiden verkkosivuilla mainos muistuttaa uudelleen työpäivän aikana ja sen jälkeen, kun äänestäjä lukee ajankohtaisia uutisia.

Voimme tarjota ehdokkaille kaikki mainonnan muodot perinteisestä lehtimainonnasta, kotitalouksiin jaettavista esitteistä, digiratkaisuihin ja videomainontaan avaimet käteen periaatteella. Autamme mielellämme toimivan vaalimainonnan suunnitellussa, ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihimme”, lisää Mattinen.

Sisältömarkkinoinnilla, artikkeleilla ja videoilla saadaan vaalimainontaan myös kokonaan uusi ulottuvuus ja helppo yhdisteltävyys vaikkapa sosiaaliseen mediaan. Mainonnalla voi tehdä suuren vaikutuksen. Millä tavoin sinä haluat vaikuttaa?

Viisi täsmävinkkiä vaikuttavaan mainontaan

1. Mieti ytimekäs ja puhutteleva viesti

Ilman tärkeää ja selkeää sanomaa, vaalipiirisi ihmisillä ei ole syytä äänestää sinua. Kiteytä siis olennainen ja anna heille syy äänestää nimenomaan sinua. Tee siitä puhutteleva.

2. Suunnittele vaikuttava vaalimainos

Kun sinulla on sanoma, paketoi se vaikuttavaksi kokonaisuudeksi. Erotu viestisi visuaalisuudella, luo kontaktia ja ole persoonallinen.

3. Rakenna sopiva näkyvyys

Jos viestisi ei tavoita oikeaa yleisöä tai sitä ei jaeta vaikuttavassa mediassa, se menee hukkaan. Näy luotettavassa mediaympäristössä laajasti, mutta paikallisesti.

4. Jätä muistijälki

Saat mahdollisuuden, jos jäät mieleen. Ihmiset, jotka kohtaavat viestisi useasti eri tilanteissa ja eri kanavissa, antavat sinulle mahdollisuuden.

5. Muista markkinoida

Vaikuttavin vaalikampanja on sellainen, joka on olemassa. Muista siis mainostaa, jotta voit jäädä äänestäjien mieleen.

 

Autamme mielellämme sinua oikeiden ratkaisujen valinnassa ja mainonnan suunnittelussa.

 

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!

Oulun vaalipiiri
Kaleva Media, Palvelupiste
mediamyynti@kaleva.fi
08 5377 180

Lapin vaalipiiri
Tarja Oljakka
tarja.oljakka@lapinkansa.fi
040 700 4582

Aineisto-ohjeet