Display-mainonnan ABC

Display-mainonta, eli yleisemmin tunnettu bannerimainonta, on vanhimpia ja tunnetuimpia digitaalisen mainonnan muotoja. Display-mainos koostuu mainosaineistosta (kuva, teksti, video) jota klikkaamalla ohjataan käyttäjä halutulle verkkosivulle. Suoran liikenteen saamisen lisäksi tavoitteena on yleensä myös aiheuttaa muistijälki mainoksen nähneelle. Tämän takia diplay-mainonta soveltuukin erinomaisesti esimerkiksi brändin tunnettuuden edistäjäksi.

Yleisin tapa ostaa display-mainontaa on CPM- eli näyttöpohjainen hinnoittelu. CPM tarkoittaa tuhannen näyttökerran hintaa (1€/CPM = 1000 näyttöä, kun taas 10€/CPM = 10 000 näyttöä). Eri mainoskoilla ja –paikoilla on eri CPM-hintoja, jotka julkaisijat ovat määritelleet.

Display-mainonta on tehokasta kun sen toteuttaa oikein, oikeassa paikassa

Internetin saavutettavuuden ja sivustojen yleistymisen myötä myös bannerimainoksia kohdataan enemmän kuin koskaan aiemmin. Bannerimainosten ”hallitsematon tulva” aiheuttaa joillekin päänvaivaa, mutta oikein toteutettuna display-mainonta on kaikkea muuta kuin ärsyttävää.

Display-mainonta on ensisijaisesti mielikuvamainontaa. Siksi onkin tärkeää, että mainos näkyy brändille sekä sen arvoille soveltuvassa ympäristössä, eikä ihan missä tahansa huuhaa-sivustoilla.

Ohjelmallinen ostaminen on helpottanut tarkasti kohdennettua ja suurella volyymilla tehtävää display-mainontaa, mutta siinäkin on haasteensa. Mainoksen varmaa näkyvyyttä on vaikea todentaa, vaikka mainonnan läpinäkyvyyttä kehitetäänkin koko ajan. Käytännössä ainoa luotettava keino varmistaa, että mainos näkyy laadukkaassa ympäristössä, on ostaa mainontaa suoraan kyseiseltä julkaisijalta.

Display-mainonnan tehokkuuden varmistamiseksi kannattaa tueksi liittää aina myös retargeting-mainonta. Uudelleenkohdistettu display-mainonta (retargeting) tarkoittaa mainosten näyttämistä niille, jotka ovat jo käyneet tietyllä sivustolla. Se on käytännössä helpoin ja edullisin tapa toteuttaa kohdennettua viestintää. Tarkoituksena on yleisimmin saada kävijän ostopäätös vahvistettua, eli saada kävijä palaamaan takaisin sivustolle.

Display-mainonnan tuloksellisuus on muutakin kuin klikkiprosentteja. Kampanjan toimivuutta kannattaa mitata myös huomioarvolla, pitkän aikavälin mielikuvamuutoksilla ja ennen kaikkea kassakoneen kilahduksilla. Näin lopullinen ROI selviää parhaiten.

Kiinnostuitko? Tutustu Kaleva Median tarjoamiin displaymainonnan mahdollisuuksiin täältä.