Näin rakennat työnantajamielikuvaa

Työmarkkinat ovat muutoksessa ja oikeanlaisen talentin löytäminen korostuu rekrytoinneissa yhä enemmän. Kilpailu osaajista kasvaa ja rekrytoijien on tärkeää miettiä seuraavaa kysymystä: Miksi työnhakijat valitsisivat juuri meidän yrityksemme?

Hyvä työnantajamielikuva voi auttaa tavoittamaan sekä laadullisesti että määrällisesti parhaat hakijat rekrytointitilanteessa ja erottaa organisaation kilpailijoistaan. Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä ja suunnitelmallisuutta vaativaa työtä eikä siinä haeta pikavoittoja. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että jokaisella organisaatiolla on mahdollisuus vaikuttaa omaan työnantajamielikuvaansa.

Näin aloitat työnantajamielikuvan rakentamisen

Oikean kanavan ja viestin valinta on suunnittelun pohja. Missä tilanteessa olevan ihmisen haluat viestilläsi tavoittaa? Haluatko sitouttaa potentiaalisia tulevaisuuden osaajia ja varmistaa kiinnostuksen, kun rekrytointi tulee ajankohtaiseksi vai haluatko viestiä orgnisaatiostasi tämän hetken rautaisimmille asiantuntijoille?

Mieti esimerkiksi seuraavaa: Minkälaisessa tilanteessa potentiaalinen työntekijäni on nyt?

”Apua, mikä minusta tulee isona?”
”Valmistuin juuri, mihin haen töihin?”
”Kaipaan työssäni uusia haasteita!”

Kun hahmotat oman kohderyhmäsi ja tavoitteesi, suunnittelu helpottuu. Oikea yhteistyökumppani voi auttaa valitsemalla tehokkaimmat keinot ja kanavat viestisi välittämiselle.

Kansallisen rekrytointitutkimuksen mukaan 95 % organisaation rekrypäättäjistä kertoo, että hyvä työnantajamielikuva on ratkaisevaa rekrytoinnin onnistumisen kannalta.

Loppujen lopuksi riittää että näyt

Aivan kuten muillakin markkinoilla, myös työnantajamarkkinoilla yrityksen täytyy näkyä ja kuulua pysyäkseen ihmisten mielissä. Yksinkertaisin ja mahdollisesti helpoin tapa tämän toteuttamiseksi on näkyä siellä missä työnhakijatkin ovat. Työpaikkailmoitukset joko netissä tai lehdessä luovat hyvän perustan työnantajamielikuvan rakentamiselle.

Lisäksi ilmoitukset toimivat luonnollisesti aina siihen tarkoitukseen, mihin ne on tehtykin – rekrytointiin.